Postup v originálnom servisnom manuáli sa mi zdá veľmi komplikovaný, podobne ako aj popis v sekcii "Domácí servis kol" na stránkach iVelo.
Použil som radšej jednoduchší postup, ktorý som používal pri odvzdušňovaní bŕzd Shimano, alebo tiež pred cca 25 rokmi pri odvzdušňovaní bŕzd automobilu Škoda 120L. Princíp je vždy ten istý. Do vyrovnávacej nádržky sa dolieva brzdová kvapalina, pri kolese sa uvoľní odvzdušňovací šrób, na ktorý je natiahnutá hadička smerujúca do zbernej nádoby. Pumpovaním brzdovým pedálom/páčkou sa kvapalina prepumpováva z hornej nádržky do zbernej nádoby. Tým sa vytlačí vzduch.
POSTUP:
Náradie - kľúč torx 10, odvzdušňovacia sada Avid, brzdová kvapalina a veľa servítiek. Namiesto odvzdušňovacej sady nám stačia aj dve veľké injekčné striekačky, na ktorých je natiahnutá gumová hadička z tvrdšej gumy a vhodného priemeru (aby sa jej koniec dal "zašróbovať do otvoru po vybratí odvzdušňovacieho šróbu). Nie sú potrebné žiadne škrtidlá hadičiek, ako sú v originálnej sade. (Na obrázkoch ich je vidno, ale sú otvorené, nepoužívam ich - treba si ich odmyslieť.)
1. Roztiahneme od seba brzdové doštičky na maximum (plochým šróbovákom, alebo ako sme zvyknutí). Ja to zvyknem robiť so založeným kolesom, radšej odšróbujem brzdy. Potom ich našróbujem iba jemne tak, aby mali vôľu a mohli sa trochu hýbať všetkými smermi.
2. Natiahneme plnú injekčnú striekačku brzdovej kvapaliny. Vzduch z nej vytlačíme podobne, ako to robia sestričky v nemocniciach. Odšróbujeme odvzdušňovací šrób pri brzdovej páke a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
3. Z druhej injekčnej striekačky vyberieme piest. Nebude nám ho treba. Bude slúžiť iba ako zberná nádoba. Vyšróbujeme odvzdušňovací šrób pri kolese (prasati) a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
4. Zo striekačky pri páke POMALY pretlačíme cca tretinu objemu do druhej striekačky (zbernej nádoby). Súčasne sa vytláča vzduch.
5. Skoro celý zbytok kvapaliny pretlačíme trochu iným štýlom. Budeme postupne stláčať brzdovú páku (pumpovať). Kvapalina sa nám prepumpováva do druhej striekačky (zbernej nádoby). Všimneme si, ako sa nám podtlakom vcucáva piest prvej striekačky (pri páke). Prestaneme pumpovať, keď nám ostane v striekačke cca 1 cm kvapaliny.
6. Odgumkujeme striekačku pri kolese a kvapalinu prelejeme do fľaštičky. Striekačku pri kolese odšróbujeme a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z prasaťa hneď zotrieme.
7. Odgumkujeme striekačku pri páke, odšróbujeme ju a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z páky hneď zotrieme.
8. Prasa máme voľne prišróbované. Roztočíme zadné koleso a súčasne rýchlo pumpujeme brzdovou pákou. Opakujeme viackrát až kým sa nám automaticky nenastavia správne vzdialenosti doštičiek. Brzdovú páku necháme stlačenú a prasa opatrne (aby sme zachovali jeho polohu) prišróbujeme.
HOTOVO.
posledný komentár: 17. 8. 2025 o 12:31
posledný komentár: 28. 2. 2025 o 6:39
Ale rozoberat kvoli tomu strmen je zbytocne, kym vsetko funguje. Pri dotke je uplne normalne ze casom zvacsi objem a nedaju sa uplne roztlacit piesty, treba pri roztlacani povolit srob a odpustit tak kvapalinu.
Nemám ju a odvzdušňoval som bez nej na platničkách daného stavu. Pri výmene platničiek som potom musel vypustiť trochu oleja. Tak by som to nabudúce rád robil tak, ako sa má.
Mám Tektro Auriga Pro, ale myslím si, že hrúbka bude zhodná pri všetkých brzdách používajúcich tieto dostičky: http://www.suncycle.sk/product/original/mtb-dosticky-shimano-b01s-m8-resin_4cd1baa67b180647be5662a9ade2b97c.jpg
Proste tú hrúbku určuje hrúbka nových dostičiek, plus hrúbka kotúča, plus nejaká rezerva. Snáď uvažujem správne.
Musíš rozťahovať piestiky, aby vytieklo.
Pri vymene zodratych platniciek za nove som za boha nevedel piesty zatlacit, nuz otvoril som bleed skrutku, zatlacil piesty ako do masla (tip od laca).
Problem je ze packa teraz zabera tesne pred rajdami (brzdi chvalabohu), bud som vypustil vela kvapaliny alebo sa mi tam vzduch dostal.
Brzda brzdi celkom fajn, cize vzduch to mozno nie je, no neviem si predstavit ako bude brzdit ked sa platne trochu viac zoderu
Skrutku ktorou sa steluje vzialenost packy od radjov mam na max. Moje otazky su:
- Co s tym, servis a odvzdusnit predpokladam?
- To vzdy pri vymene platni budem musiet toto podstupovat?
- Je to problem aj u Shimano brzd alebo je to Avid specialitka?
Inak brzdy su celkom fajn, len toto ma dost vytocilo - dakujem za rady.
Pri vymene zodratych platniciek za nove som za boha nevedel piesty zatlacit, nuz otvoril som bleed skrutku, zatlacil piesty ako do masla (tip od laca).
Problem je ze packa teraz zabera tesne pred rajdami (brzdi chvalabohu), bud som vypustil vela kvapaliny alebo sa mi tam vzduch dostal.
Brzda brzdi celkom fajn, cize vzduch to mozno nie je, no neviem si predstavit ako bude brzdit ked sa platne trochu viac zoderu
Skrutku ktorou sa steluje vzialenost packy od radjov mam na max. Moje otazky su:
- Co s tym, servis a odvzdusnit predpokladam?
- To vzdy pri vymene platni budem musiet toto podstupovat?
- Je to problem aj u Shimano brzd alebo je to Avid specialitka?
Inak brzdy su celkom fajn, len toto ma dost vytocilo - dakujem za rady.
Upustil si vela kvapaliny, tam stačí jednu, dve kvapky - treba na to dvoch ľudí jeden stlačí páčku a drží ju a druhy len povolí červíka na strmeni a nechá kvapku kvapaliny nasiaknuť do handričky. Inak väčšina ľudí odvzudšňuje so založeným kolesom, vtedy možno nastáva tento problém.
Treba ich znova natlakovať. Inak chod páčky by sa s opotrebúvajúcimi platničkami nemal meniť, od toho je tam expanzná nádoba - teda ak je v nej správne množstvo kvapaliny.