podla vas po kolkych km je potrebna vymena retaze mam najazdenych 1300 km na nej kolko este km zhruba bude pouzitelna. niekde som cital ze v priemere okolo 2000Km to treba menit , viem ze sa to da aj nejako mariat atd. ale chcem sa vas spytat ze po kolkych km menite rataz vy? a kolko ma asi vyde nova hg na 9 kolo deore
Keby si sa trošku zamyslel tak keby som sa o bike nestaral tak sa zachvílu rozpadne(už má 10rokov). Tu ide o to, že z vecí a tu nejde len o bike treba vyťažiť maximum a nie hneď všetko vyhadzovať. Napríklad to posledné hlavové som musel vyrábať z jedného nového a jedného starého hlavového zloženia(keby som to nespravil musel by som vyhodiť brzdy). Jednoducho ten typ sa už nevyrába, tak som musel improvizovať.
vsak si napisal, ze za 10 rokov si vymenil len zadny plast a 2 hlavove...mne sa to nezda normalne. jedine, ze ten bike stoji oprety v pivnici
Keby si sa trošku zamyslel tak keby som sa o bike nestaral tak sa zachvílu rozpadne(už má 10rokov). Tu ide o to, že z vecí a tu nejde len o bike treba vyťažiť maximum a nie hneď všetko vyhadzovať. Napríklad to posledné hlavové som musel vyrábať z jedného nového a jedného starého hlavového zloženia(keby som to nespravil musel by som vyhodiť brzdy). Jednoducho ten typ sa už nevyrába, tak som musel improvizovať.
vsak si napisal, ze za 10 rokov si vymenil len zadny plast a 2 hlavove...mne sa to nezda normalne. jedine, ze ten bike stoji oprety v pivnici
A vieš že ani ja Ako som povedal "V skutočnosti mám rád svoj bike a on to vie a preto ma ešte nezradil." To máš ako s počítačmi(živým sa tým), už sa mi párkrát stalo že počítač štrajkoval a akonáhle som sa na to prišiel pozrieť tak zázrakom začal fungovať (a nebolo to problém medzi klávesnicou a stoličkou). Asi to aj tie neživé veci vycítia, že ich máš rád a prestanú strečkovať.
A možno je to tým že som mu doprial v nábojoch kvalitnú silikónovú vazelínu ja fakt neviem
Pipolar prosim ta dojdi sa mi mrknut na chladnicku, uz rok nevypina (termostat je k.o.), dik. Nenapisal si akym stylom jazdis, ale ak len pod mincol, tak ti fakt netreba nic opravovat.
2 pipolar: Len tak skusam si vzpomenut kolko mi vydrzal rafik s veckami najdlhsie (obvykle mi ukradli bike skor) ak by som mal prehanat tak do 10000 km. Potom uz ide o zivot. Tie brzdne dzindziky do veciek tak raz dvakrat za rok. Inak tiez ide o zivot. Dobre vytahana retaz a fest nahle zaberies tak mozno neide o zivot ale dost ti to moze vylepsit vizaz. Snazim sa predstavit si sedlo co vydrzi tak dlho, mal som uz zlomenu jednu lyzinu - take sikme sedenie polhodinku nez dojdes domov a si zrely na ortopediu. Sem tam zopar vylamanych s*****v som tiez zazil, to tiez nemenis ... Napriek vsetkemu som ochotny byt nakloneny myslienke, ze ak panboh dopusti aj motyka spusti.
Pipolar prosim ta dojdi sa mi mrknut na chladnicku, uz rok nevypina (termostat je k.o.), dik. Nenapisal si akym stylom jazdis, ale ak len pod mincol, tak ti fakt netreba nic opravovat.
No k tej chladničke stačí postaviť niekoho napríklad manželku, ktorá bude každú polhodinu na 5minút zastrkovať zásuvku.
Jazdím velmi jemným štýlom Ale ako som si všimol tak občas stretnem ludí na podstatne drahších bikoch chodiacich smerom hore pomalšie ako ja a to ma teší. No a na ten minčol som sa normálne urazil a to je nič, však to nie je rovinka. Ty sa pochváľ kade chodíš.
2 pipolar: Len tak skusam si vzpomenut kolko mi vydrzal rafik s veckami najdlhsie (obvykle mi ukradli bike skor) ak by som mal prehanat tak do 10000 km. Potom uz ide o zivot. Tie brzdne dzindziky do veciek tak raz dvakrat za rok. Inak tiez ide o zivot. Dobre vytahana retaz a fest nahle zaberies tak mozno neide o zivot ale dost ti to moze vylepsit vizaz. Snazim sa predstavit si sedlo co vydrzi tak dlho, mal som uz zlomenu jednu lyzinu - take sikme sedenie polhodinku nez dojdes domov a si zrely na ortopediu. Sem tam zopar vylamanych s*****v som tiez zazil, to tiez nemenis ... Napriek vsetkemu som ochotny byt nakloneny myslienke, ze ak panboh dopusti aj motyka spusti.
A fakticky na špice som zabudol tých som zopár tiež menil, ale už nič iné.
A s tým sedadlom máš pravdu to moje už dosť podozrivo vŕzga.
Stavim sa, ze keby si to tvoje kolo zamkol niekde v meste, tak sa ho cigani boja dotknut....
Náhodou tento týždeň som sa vracal k zamknutému biku a okolo na takom bicyklovom šrote snoril jeden cigáň a vypadalo to že sonduje aké sú podmienky na krádež mojho krásneho bicykla tak som sa na neho škaredo pozrel a hneď bol preč.
Ja jazdim cestu, ale raz som siel po tej asfaltke pod Mincol, no ziadne prevysenie som si nevsimol. Taky Klak je ina kava. Na druhej strane je pravda, ze tento rok tomu velmi nedavam.
Prva retaz Sram PC38 mi vydrzala 3500km. Potom som striedat 4 retaze cyklicky po cca 300 km. Na tomto komplete som najazdil zatial 14.000km, pricom retaze este nestrielaju, ale urcite je opotrebenie kazety, retazi a malej/strednej pily za pripustnou hranicou, t.j. na dojazdenie kompletu - nechavam pre 2. bike, pretoze som sa rozhodol zmenit prevodove pomery kvoli setreniu kolennych vazov (46/34/24 -> 44/32/20). Zrejme budem striedat 2 retaze do pripustneho opotrebenia, potom dalsie 2, a tak sa vratim k povodnym a striedat vsetky 4. Je skusenost, ze pri silovom jazdeni a nestarani sa o retaze vydrzi kombinacia 4 retazi (Sram), kazeta (Sram) a prevodniky (?) min. 17.000 km. Neviem vsak, ci to je dost v porovnani s klasickou vymenou podla mierky/sublery.
P.S. Rozdiely medzi lacnymi a drahymi mierkami su v tom, ze drahe su spravidla brusene z hrubsieho materialu, t.j. presnejsie, kalibrovane. O merani retazi pojednavalo Velo 11/2005.
akurat vcera som svoj bike doniesol do servisu a ked ten typek meral predlzenie retaze tak sa zacal strasne rehotat a povedal ze kazetu mam tiez zahodit. Malo to nejakych 1600. A to nejazdim ziadne extremy.
Vcera som aj ja dal vymenit retaz este povodnu retaz KMC Z-72 ( neviem co je to zac ), nevydrzala viac ako 1000 km aj pri poctivej udrzbe, teraz tam mam shimano hg-70 za asi 490,- Sk tak som zvedavy kolko vydrzi inak nova retaz mi asi 2 krat strelila na najtazsom prevode no ked sa to este zopakuje bude treba menit aj kazetu ???
akurat vcera som svoj bike doniesol do servisu a ked ten typek meral predlzenie retaze tak sa zacal strasne rehotat a povedal ze kazetu mam tiez zahodit. Malo to nejakych 1600. A to nejazdim ziadne extremy.
Prave naopak! Extremne tazke prevody setria retaz a zuby prevodnikov . Naopak, viac je namahana kluka. Mnoho ludi si mysli opak, ale fyzika je fyzika. A prax to len potvrdzuje!
Mam podobny nazor, retaz a zuby odchadzaju pri nesetrnom radeni. Avsak najvacsie urazy asi vznikaju pri zlom saltrovani na tazkych prevodoch, fyzika nepusti.
Prave naopak! Extremne tazke prevody setria retaz a zuby prevodnikov . Naopak, viac je namahana kluka. Mnoho ludi si mysli opak, ale fyzika je fyzika. A prax to len potvrdzuje!
Vedel by si nám to aj nejako polopatisticky vysvetliť?
Moja teória je totiž nasledovná. Na jazdu konštantnou rýchlosťou do konštantného kopca potrebujem mať na kolese určitý moment. Keď použijem ľahký prevod (väčší pastorok), tak potrebujem na vytvorenie tohoto momentu menšiu silu než pri ťažšom prevode (menší pastorok).
Potom by malo platiť, že čím vyššia sila prenášaná reťazou (ťažký prevod), tým sa reťaz menej vyťahá? Alebo robím pri mojich úvahách nejakú zásadnú chybu?
Najprv sa chcem ospravedlnit Audinovi ze som unahlene napisal, ze robi zasadnu chybu v uvahe. Nerobi, uvaha je spravna a tyka sa radenia na pastorkoch. Cize cim vacsi zaradeny pastorok, tym mensia sila je potrebna na retazi, t.j. tym mensie vytahanie by malo byt. Takisto namahanie zubov kazety by malo byt mensie.
Moja uvaha sa vsak vztahuje na radenie na prevodnikoch, co sa obvykle povazuje za silove slapanie, t.j. ak niekto jazdi trvalo velku pilu, pripadne strednu. Sila, posobiaca na retaz Fr=l/r*Fk, kde Fk=sila posobiaca na kluku (mozme povazovat za konstantu, pretoze je max. rovna hmotnosti jazdca m*g), l=dlzka kluky (konstanta), r=polomer zaradenej pily, odvodenie vzorca vynecham (jednoducha paka). Z uvedeneho vyplyva, ze sila posobiaca na retaz Fr je tym vacsia, cim je mensi polomer zaradenej pily, t.j. cim mensia pila je zaradena.
Priklad pre tych, ktorym fyzika nevonia:
a/ Mam zaradenu velku pilu a nejaky pastorok vzadu (nie je dolezite, aky). Stojim na takom kopci, ze ak sa postavim na pedal celou svojou hmotnostou, bike sa nepohne. Zaver 1: Nedokazem tlakom na pedal vyvinut taku silu prenasanu retazou, aby som sa pohol.
b/ Prehodim retaz napr. na malu pilu (vzadu pastorok ostava). Postavim sa na pedal a bike sa pohne. Zaver 2: Dokazal som vyvinut rovnakou silou na pedal vacsiu silu, cize retaz sa namahala viac.
Retaz je namahana tym menej, cim vacsiu pilu dokazem tahat alebo cim vacsi pastorok je zaradeny. Samozrejme uvaha nezohladnuje krizenie retaze. Prax u silovo jazdiacich bikerov potvrdzuje, ze im retaz vydrzi dlhsie (skusenost).
Ja ešte doplním jeden postreh z mojej strany.
Pokiaľ sa skoncentrujem na prednú pílu, tak pri konštantnom zaradenom pastorku a krútiacom momente na kolese je rovnaká sila prenášaná cez reťaz ale v závislosti od použitej píly je rozdielny moment na kľukách - biker musí vynaložiť väčšiu alebo menšiu silu. Toto je prípad, že pri ťažkom prevode a ľahkom prevode je namáhanie reťaze rovnaké.
Takisto môže totiž nastať prípad, že nájdem 2 rovnako ťažké prevody (malá píla s malým pastorkom vs. veľká píla s veľkým pastorkom) a u oboch bude namáhanie reťaze iné.
Z uvedeného vyplýva, že sa nedá jednoznačne zovšeobecniť závislosť namáhania reťaze od toho, či používam ľahký alebo ťažký prevod. Rozhodujúcu rolu hrá to, aký je zaradený pastorok vzadu.
Ale kto to má preboha za jazdy sledovať
Peterq, rozmýšľam, čo si to napísal a mám pocit, že si vynašiel perpetum mobile. Citujem:
Záver 2: dokazal som vyvinuť rovnakou silou na pedál väčšiu silu...
Tak sa mi zdá, že zákon zachovania energie si premenil na zákon rozmnoženia energie.
A ešte niečo - vždy je dôležité, aký pastorok máš zaradený...
Ak máš vpredu 44 zubov a vzadu 11, tak je pomer 4:1, čiže na jedno otočenie kľúk sa otočí koleso 4x. Ak máš vzadu 22 zubov, tak je pomer 2:1, na jedno otočenie kľúk sa otočí koleso 2x. A keď dáš dopredu maličkú šajbičku s 22 zubami a dozadu 11 zubov, tak máš taký istý pomer 2:1, akurát reťaz viac trpí, lebo sa sakramensky kríži. A preto je najvýhodnejší prevod 32 vpredu a 16 vzadu, pretože je to opäť rovnaký pomer, ale reťaz sa relatívne najmenej kríži.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
vsak si napisal, ze za 10 rokov si vymenil len zadny plast a 2 hlavove...mne sa to nezda normalne. jedine, ze ten bike stoji oprety v pivnici
vsak si napisal, ze za 10 rokov si vymenil len zadny plast a 2 hlavove...mne sa to nezda normalne. jedine, ze ten bike stoji oprety v pivnici
A vieš že ani ja
A možno je to tým že som mu doprial v nábojoch kvalitnú silikónovú vazelínu ja fakt neviem
No k tej chladničke stačí postaviť niekoho napríklad manželku, ktorá bude každú polhodinu na 5minút zastrkovať zásuvku.
Jazdím velmi jemným štýlom
PS:Ale bol som aj hore na Minčole.
A fakticky na špice som zabudol tých som zopár tiež menil, ale už nič iné.
A s tým sedadlom máš pravdu to moje už dosť podozrivo vŕzga.
Náhodou tento týždeň som sa vracal k zamknutému biku a okolo na takom bicyklovom šrote snoril jeden cigáň a vypadalo to že sonduje aké sú podmienky na krádež mojho krásneho bicykla
P.S. Rozdiely medzi lacnymi a drahymi mierkami su v tom, ze drahe su spravidla brusene z hrubsieho materialu, t.j. presnejsie, kalibrovane. O merani retazi pojednavalo Velo 11/2005.
Staci zaluba v extremne tazkych prevodoch.
Staci zaluba v extremne tazkych prevodoch.
Prave naopak! Extremne tazke prevody setria retaz a zuby prevodnikov
Vedel by si nám to aj nejako polopatisticky vysvetliť?
Moja teória je totiž nasledovná. Na jazdu konštantnou rýchlosťou do konštantného kopca potrebujem mať na kolese určitý moment. Keď použijem ľahký prevod (väčší pastorok), tak potrebujem na vytvorenie tohoto momentu menšiu silu než pri ťažšom prevode (menší pastorok).
Potom by malo platiť, že čím vyššia sila prenášaná reťazou (ťažký prevod), tým sa reťaz menej vyťahá? Alebo robím pri mojich úvahách nejakú zásadnú chybu?
Robis zasadnu chybu v uvahach. Vysvetlim na priklade vecer, pocas prac. doby nemam cas.
Moja uvaha sa vsak vztahuje na radenie na prevodnikoch, co sa obvykle povazuje za silove slapanie, t.j. ak niekto jazdi trvalo velku pilu, pripadne strednu. Sila, posobiaca na retaz Fr=l/r*Fk, kde Fk=sila posobiaca na kluku (mozme povazovat za konstantu, pretoze je max. rovna hmotnosti jazdca m*g), l=dlzka kluky (konstanta), r=polomer zaradenej pily, odvodenie vzorca vynecham (jednoducha paka). Z uvedeneho vyplyva, ze sila posobiaca na retaz Fr je tym vacsia, cim je mensi polomer zaradenej pily, t.j. cim mensia pila je zaradena.
Priklad pre tych, ktorym fyzika nevonia:
a/ Mam zaradenu velku pilu a nejaky pastorok vzadu (nie je dolezite, aky). Stojim na takom kopci, ze ak sa postavim na pedal celou svojou hmotnostou, bike sa nepohne. Zaver 1: Nedokazem tlakom na pedal vyvinut taku silu prenasanu retazou, aby som sa pohol.
b/ Prehodim retaz napr. na malu pilu (vzadu pastorok ostava). Postavim sa na pedal a bike sa pohne. Zaver 2: Dokazal som vyvinut rovnakou silou na pedal vacsiu silu, cize retaz sa namahala viac.
Retaz je namahana tym menej, cim vacsiu pilu dokazem tahat alebo cim vacsi pastorok je zaradeny. Samozrejme uvaha nezohladnuje krizenie retaze. Prax u silovo jazdiacich bikerov potvrdzuje, ze im retaz vydrzi dlhsie (skusenost).
Pokiaľ sa skoncentrujem na prednú pílu, tak pri konštantnom zaradenom pastorku a krútiacom momente na kolese je rovnaká sila prenášaná cez reťaz ale v závislosti od použitej píly je rozdielny moment na kľukách - biker musí vynaložiť väčšiu alebo menšiu silu. Toto je prípad, že pri ťažkom prevode a ľahkom prevode je namáhanie reťaze rovnaké.
Takisto môže totiž nastať prípad, že nájdem 2 rovnako ťažké prevody (malá píla s malým pastorkom vs. veľká píla s veľkým pastorkom) a u oboch bude namáhanie reťaze iné.
Z uvedeného vyplýva, že sa nedá jednoznačne zovšeobecniť závislosť namáhania reťaze od toho, či používam ľahký alebo ťažký prevod. Rozhodujúcu rolu hrá to, aký je zaradený pastorok vzadu.
Ale kto to má preboha za jazdy sledovať
Záver 2: dokazal som vyvinuť rovnakou silou na pedál väčšiu silu...
Tak sa mi zdá, že zákon zachovania energie si premenil na zákon rozmnoženia energie.
A ešte niečo - vždy je dôležité, aký pastorok máš zaradený...
Ak máš vpredu 44 zubov a vzadu 11, tak je pomer 4:1, čiže na jedno otočenie kľúk sa otočí koleso 4x. Ak máš vzadu 22 zubov, tak je pomer 2:1, na jedno otočenie kľúk sa otočí koleso 2x. A keď dáš dopredu maličkú šajbičku s 22 zubami a dozadu 11 zubov, tak máš taký istý pomer 2:1, akurát reťaz viac trpí, lebo sa sakramensky kríži. A preto je najvýhodnejší prevod 32 vpredu a 16 vzadu, pretože je to opäť rovnaký pomer, ale reťaz sa relatívne najmenej kríži.