chcel by som poprosit aby prispevky obsahovali odkaz na nejaky test a externy odkaz (ci uz video alebo stranku je jedno v akom jazyku) a vase komentare.
Samozrejme uvitam aj Vase skusenosti ktore su oprene na zaklade nejakych merani (napr. powermetrom) napr. pri rovnakych plastoch ale inych rafikoch a kompezacia vahy na bicykli t.j. rovnakej celkovej vahy.
osobne pocity ako zmenil som za lahsie rafky o 50 gramov a zrazu som bol ako strela prosim nepublikovat. Ani ked Vam to odskusaju traja dalsi kamosi
uvitam aj navrh na novu otazku (netusim ci sa da nasledne doplnit) snad ano .. popripade rad zrusim temu ak niekto ju obsiahne komplexnejsie
DAKUJEM!
posledný komentár: 26. 8. 2016 o 23:17
https://youtu.be/0QDnUkUaQfk
nazor Jean-Paul Ballard heads up Swiss Side
kde vysledok je: aerodynamika ma ovela vacsi vplyv ako hmotnost kolesa, hmotnost kolesa podla merani nema takmer ziaden vplyv (cestna cyklistika)
https://youtu.be/kj9IKhLqSlg
Skoda ze v nej je tak velky rozdiel neodpruzenej vahy 4 kg vs. 6 kg a zaroven skoda ze ten rozdiel nepresunul do odpruzenej vahy.
toz stanos4 to 50 minutove video z prednasky beriem ako pomstu zato ze som prednasky ako student nenavstevoval
sledoval som do 23 minuty a takmer ziadne ponaucenie okrem 9:30- ca 14:00 minuty som nenasiel.
plny (solid) valec pri zrychlovani neovplyvnuje pri plnom rolovani ani hmotnost ani dlzka.
plny solid zrychluje rychlejsie ako trubka
takze som asi spomalena "trubka" a nenasiel ziadne ponaucenie k teme a rad si precitam ktoru cast videa si mam obzvlast vsimnut a ake ponaucenie to ma k teme
DIK
nechce sa mi to odvadzat si vsetko a spominat, ale v principe to mas nakoniec zhrnute v tom videu co si sem dal v predoslom prispevku - ten rozdiel medzi kolesami s "o par gramov" rozdielnou vahou nebude iste ziadne zavratne cislo, o to menej ked vezmes do uvahy cely system - jazdec+bike+teren.
Dovolim si skromne odhadnut, ze vacsina ludi co pozoruje rozdiel je kombinacia dalsich faktorov, ako napr:
* zmena tuhosti rafika
* nove naboje s novymi loziskami
* zmena celeho biku * zmena rozmeru kolies (priemer, sirka)
* zmena niecoho ineho - napr. lepsia kondicia
Tvrdim ze ale nebude ziadny rozdiel pri vsetko ostatnom presne rovnakom (keby sa take da dosiahnut): to urcite netvrdim a rozdiel tam pravdaze bude. Ale ako si mal na konci toho videa, tam ti to dokonca vycislil - na 500g neodpruzenej vahy to tam odhadol v lepsom pripade na jednotky percent. Btw, ak sa to nezmazalo, tak niekto sem par rokov dozadu tiez daval take porovnanie, ma to svoje vlakno, a tusim prikladal aj excel tabulku s nejakymi simulaciami. Treba si ale uvedomit, ze napr. pre TdF aj tento drobny rozdiel moze znamenat rozdiel medzi vyhrou vs dojdenie do ciela v pelotone - pretekar ma na zachytenie sprintu radovo nizke jednotky sekund a ak ho nezachyti tak konci - a tu sa hodi kazdy usetreny wat.
Pre ilustraciu, usetrena rotacna energia pri prechode 2.5kg -> 2kg koleso vs translacna kineticka energia zvysku biku+jazdca - to je to co ta zaujima ked brzdis/zrychlujes (i.e. neuvazujem teraz translacnu kineticku energiu kolies, ktora je "zhodou nahod" exaktne rovna rotacnej energii v tomto priblizeni):
v = 40km/h = 11.11m/s
obvod 29" plasta ~= 2300mm=2.3m
polomer ~= 366mm = 0.366m
w = rychlost / polomer = 11.11ms-1/0.366m = 30.4 s-1
M1 = 2.5kg
M2 = 2kg
I = M*R^2
I1 = 2.5kg * (0.366m)^2 = 0.335 kg*m
I2 = 2kg*(0.366m)^2 = 0.268
E1 = 1/2*I1*w^2 = 0.5*0.335kg*m*(30.4s-1)^2 ~= 155 J
E2 = 2/3*I2*w^2 = 0.5*0.268kg*m*(30.4s-1)^2 ~= 124 J
dE = E1 - E2 ~= 31J
zvysok biku + jazdec = 60kg
Ek = 1/2 m*v^2 = 0.5*60kg * (11.11m/s)^2 = 3700J
dE/Ek * 100% ~= 0.84%
Cize ako vidno, potencial pre nejaky efekt tam je - oproti usetreniu 0.5kg "nerotovanej" hmotnosti usetris raz tolko (neviem z kade sa zobral faktor 4 v sterbovi).
Dalsie miesto na efekt je (ta druha cast videa ktoru som postol) - tym ze koleso je zotrvacnik, tak musis vydat energiu na jeho vychylenie ked sa rotuje - toto bude mat vplyv na to "ako tazko sa ti zabaca". Opat ale, pochybujem ze efekt bude vyrazny.
Resp. lepsie je povedat - treba to brat relativne voci vahe celej sustavy = jazdec + bike. Napr. v pripade deti/velmi lahkych jazdcov to moze robit uz zaujimavy rozdiel, ale detske bicykle su imo temou z ineho sudka.
Z "mojho" pohladu su omnoho dolezitejsie ine vyhody ktore ziskas vymenou za "lepsie" kolesa, nie usetrena rotacna hmotnost sama o sebe. Pravdaze, hovorim o pripade slusne vs superdrahe kolesa s primeranou vahou danemu jazdcovi. Opat ale, to je cela pointa odlahcovania/zlepsovania - stoji to za to?.... napr. asi len tazko by som vseobecne oznacil upgrade z shimano brzd ~mt200 na mt410 ako "oplati sa" - coz neznamena ze pre niektore situacie to nemoze byt vhodne, pripadne vyhodne
precitaj si to vlakno. V skratke - ak slapes "rovnomerne" - cize udrzujes rychlost as s mrtvou zonou, tak je to jedno, pretoze to co do rotacnej energie vlozis kratkodobym zrychlenim pri zabere ti ona vrati v mrtvej zone. Hovori sa tomu zakon zachovania energie.
A ako som odhadol vyssie, to 1% je hranicny (najhorsi) pripad idealizovaneho systemu - i.e. vsetka rotacna energia co das do systemu "navyse" je pre teba "zla" a nikdy ti "nepomoze", coz v skutocnosti (napr. pre vyssie spomenuty pripad) nieje pravda.
Mám dva bicykle, HT a FS.
Na HT mám 32H 30mm 29" ráfy a 2,3" XC pneu s dušou.
Na FS mám 28H 25mm 29" a doteraz jazdené 2,25" XC pneu TL
Mám 90kg, s výbavou a ruksakom teda niekedy aj cez 100.
HT mám z veľkej časti na bikepacking a biketouring, kde sa počíta s vyšším zaťažením, kolesá sú pevné ako mostné laná ale ich váhu cítiť, najmä pri udržiavaní rýchlosti (vyšší valivý odpor, odpor duše, a i)
Kolesá na FS idú do kopca ako by nič (aj keď to nie sú karbóny. DT X1700) ale na moju váhu je zrejme 28H málo a treba ich furt centrovať, čo ma štve.
Je teda treba zvážiť aj praktickú stránku a či sa plánuje odľahčovať na DH alebo XC a najmä či má jazdec 70, alebo 95 kg.
Určite je však pri jazde citeľný rozdiel, či sa váha uberie z kolies alebo z rámu, resp komponentov. Je to predsa rotujúca hmota, ktorú priamo ženieme nohami.
Ľahko vysvetlitelné. Ak by moje kolesá boli ťažšie o 20 kg, asi by ma po kilometri trafil šľak, ale keď si dám na bike 20kg brašne, viem v pohode dlhodobo fičať 25kmh +/-
https://mbworld.org/forums/c63-amg-w204/432257-dyno-runs-effects-wheel-tire-weights-wheel-horsepower.html
Prvy link co mi hodil google - dyno run lightweight wheels
Vykon motora je konstantny. Vykon na kolesach je vzdy nizsii ako vykon motora. Cim viac a vacsiu hmotnost bude motor roztacat, tym ma vacsi stratovy vykon...
A to plati aj na bajku. Len teda asi to bude obtiaznejsie presne zmerat.
Lery741: valivy odpor = hlavne vlastnost plasta/duse, nie rafiku. Porovnavat kolesa z 2 roznych bikov, rozneho urcenia, osadenia, etc.... je presne v tom duchu ako som pisal vyssie - mas tam miliardu inych premennych ktore absolutne nekontrolujes a preto povedat ze "ja to citim na tychto 2 paroch" je velmi nizko vypovedne.
Proste to je ako keby niekto tvrdil ze naco mazat retaz - vsak ja slapem stale rovnako. Ano, akurat sa tvoja sila neprenasa do pohybu vpred ale straca sa v suchej retazi kedy sa o seba trie XX clankov. Co ostalo z tej sily ide do roztocenia kolesa - do deformacie vystupkov na plasti a nakoniec sa konecne posunies vpred. Cim viac tychto "prekazok" eliminujes, tym vacsi vykon "na kolese" dostanes. Jedna z tych prekazok je prave vaha toho co roztacas (aj kluky, retaz, kazeta)
https://www.youtube.com/watch?v=7PRZ5IIT5Tg
https://rightfootdown.com/opinions/go-faster-with-lightweight-brake-rotors/ riesia hmotnost brzdoveho kotuca
Lery741: valivy odpor = hlavne vlastnost plasta/duse, nie rafiku. Porovnavat kolesa z 2 roznych bikov, rozneho urcenia, osadenia, etc.... je presne v tom duchu ako som pisal vyssie - mas tam miliardu inych premennych ktore absolutne nekontrolujes a preto povedat ze "ja to citim na tychto 2 paroch" je velmi nizko vypovedne.
A čo som mal porovnať rovnaké kolesá? Čo by som potom na nich porovnal? Valivy odpor je okrem iného aj vlastnosť plášťa, ale narážal som skôr na dušu, keďže duša je element, ktorý niekto používa, niekto nie. Ale jej použitím vzrastá hmotnosť a zákonite aj valivy odpor a teda aj jazdné vlastnosti.
Tabuľky a grafy nechajte Sulíkovi, hmotnosť kolies má jednoznačne vplyv na jazdu a jasné, že je rozdiel, či je váha na kolesách alebo na ráme, o tom som už písal vyššie.