Lokalizácia
Formulár sa odosiela
arrow_lefttrionq napísal:
nový civic je tak riešiený spalovací motor vyraba elektrinu a auto funguje na elektromotoroch, problem je že to má stale spotrebu 4-6l. Pričom Evčko v prepočte na benzín sa zmestí do 1,5-2l. Spalovací motor ma za idealnych podmienok tj otačky/teplota/zátaž v peaku učinnosti okolo 40% (teoretická, skor platí pre stacionárne motory), pričom elektromotor ma učinnost cez 95% stabilne.

pretoze pri civicu tie straty spalovaku ratas tomu autu a pri EVcku ich ratas iba v elektrarni ty trotl
Zobraziť komentár 24.01.2024 - 22:45:03
00
arrow_leftmarecej napísal:
pretoze pri civicu tie straty spalovaku ratas tomu autu a pri EVcku ich ratas iba v elektrarni ty trotl


Pekneho, ba si dovolim tvrdit ze vacsieho ako co trionq-a oznacujes, trotla si zo seba spravil. Schvalne, ze ci na to prides sam a aka bude tvoja dalsia reakcia?
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 07:03:59
00
Pri autách alebo BEV treba rátať nie len účinnosť motora/elektromotora ale celkovo aj pohonnej sústavy( prevodovky, meniče pri BEV a pod)
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 07:29:22
00
Tieto veci co si napisal su uz zohladnene v cislach od trionq. No tak, nech na to marecej pride sam ;)
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 07:45:49
01
Chalani, mne sa tato diskusia paci.

BEV sa vyvijaju a clovek nema vsetky najnovsie info. Mne BEV zatial nevyhovuje, kvoli tomu kam a ako jazdim, ze byvam v byte a aj kvoli cenovke. Pre mna teraz akceptovatelna cena za nove auto je cca 30k EUR. Ked sa elektromobily nizsej strednej triedy posunu k tejto hranici (alebo spalovaky vylezu vyssie) tak aj viac kupcov ako ja bude kupovat elektromobily.

Elektromobily vyzaduju v celom cykle (well-to-wheel) vyrazne menej energie ako spalovaky (bavime sa orientacne o 1/3-1/2 pri nabijani z normalneho gridu). A v idealnom pripade ich nabijas doma zo solaru na streche a v tom pripade mas priame emisie 0, co so spalovakom nedosiahnes.

Elektromobily maju aj svoje nedostatky. Na tie poukazujem - aj preto, ze sa mozno dozviem, ze ten moj nazor uz neplati, lebo je to uz inak. Vsetko sa vyvija velmi rychlo.
Nedostatocna kapacita baterii - uz teraz su elektro s realnym dojazdom 500 km.
Nemoznost recyklacie - uz neplati.
Vela skodlivin pri vyrobe baterii - LiFepo baterie.
Vysoke ceny - ceny BEV klesaju, fosilne auta rastu.
Pomale nabijanie - zrychlilo sa.
Vsetko za par rokov, co to sledujem.

Nezastavam vsak zatial nazor, ze fosilne paliva na ceste uplne skoncia v kratkej dobe. Pri osobnej doprave a nakladnej doprave na kratsie useky ano. Pri nakladnej doprave na dlhe useky je doprava cez elektro vyrazne drahsia. Bud sa prejde na zeleznicu, alebo budu kamiony tankovat synteticke paliva.

Naposledy som poukazoval na to, ze pri masivnom prechode na elektromobily pride stat o prijmy z dane z paliv. A ze je okolo toho ticho. Jaroh mi napisal, ze konspirujem a ze je to vseobecne diskutovane. Tak som ho 2x bez hejtu poziadal o info, kde to je preberane. Nic. Dufam, ze teraz nieco pride.

K znizeniu zivotnej urovne - to nie je konspiracia, ale fakt. Fosilne paliva su extremne lacne (z kratkodobeho pohladu). Ich vyuzitie je optimalizovane a dotiahnute do dokonalosti. Tam uz nejde velmi kam.
Teraz potrebujeme investovat do zmien zakladnych technologii a nove technologie su vacsinou drahsie ako stare, optimalizovane. To neznamena nieco pekelne zle - len si to uvedomme a berme to ako fakt. A nezatajujme to.
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 09:05:10
02
Ahoj, nesledujem toto fórum tak podrobne a nemám zapnuté mailové notifikácie, takže neviem, že si odo mňa niečo chcel.
Nepošlem ti žiadne konkrétne štúdie či články o tom, že o téme nahradenia výpadku spotrebných daní z palív nie je ticho. Nie je to moja téma, vnímam to len okrajovo, nevediem si databázu zdrojov ani nič také.
Ale som si istý, že ak máš angličtinu a google, tak ti to povyskakuje. Mne teraz trvalo asi tridsať sekúnd nájsť napríklad tieto veci:
https://www.fleeteurope.com/en/new-energies/europe/features/new-taxes-how-governments-might-replace-falling-fuel-duty
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/698883/EPRS_BRI(2022)698883_EN.pdf
... ale nečítal som to, píšem toto len popri online calle, ktorý musím počúvať, tak neviem, či je to úplne k veci. :-)
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 09:20:04
00
https://elektrickevozy.cz/clanky/silnicni-dan-pro-elektromobily-island-cena
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 09:21:17
00
K tej nahrade za dan z paliv... Island - 4eur/100km pre EV.
Plán islandské vlády počítá s tím, že do roku 2025 bude stejný poplatek zaveden také pro spalovací motory, ten ale nahradí daně z pohonných hmot.

https://elektrickevozy.cz/clanky/silnicni-dan-pro-elektromobily-island-cena
Edit: A zasa ma niekto predbehol. Nevadi. :-)
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 09:24:46
01
will dal som ti palec hore, ale 2 veci:
1) vsak koniec fosilu sa ani neplanuje v kratkej dobe. Ak bude v eu koniec predaja 2035, tak potom este aspon 10r bude chodit po cestach VELA spalovakov. Cize sa bavime o 20+ rokoch. To ti je rychlo?

2) ake znizovanie zivotnej urovne? Pokial si nekupujes auto na to, aby si s nim najazdil par desiatok km rocne, tak elektrace uz dnes su lacnejsie ako benzinaky o 1000-ce eur lacnejsie.

1.58€/l dizel
1.76€/l 95
~0.2€/kWh

Auto ktore vlastnime(h. Kona), mame dajme tomu 20kWh/100km, rovnake v benzine by malo co som nasiel 7l
--> 100km je 4:12€ -- kazdych 10k€ rozdielu v cene prejazdis len na benzine do 125k km.
Pravdaze, dane a blabla, ale ako som pisal, len za posledny rok tato jazdenka klesla na cene o tisice eur
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 10:02:27
01
ja som to davnejsie tak narychlo pocital a ked natvrdo nezarezu spalovaky, tak este v roku 2055 budu mat cca 50% podiel medzi autami na cestach.
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 10:29:38
00
K téme "zníženia životnej úrovne": To je zaujímavé, ja to mám úplne naopak. Ja to, že som nútený používať auto, považujem za nevýhodu. Ja osobne by som životnú úroveň považoval za vyššiu vtedy, keby som kvôli každej prkotine nemusel sadať do auta (preháňam trochu, moje auto bežne stojí celé dni bez pohnutia). Mám skúsenosti z iných európskych miest, kde bežný človek skutočne auto nepotrebuje (alebo ho nepotrebuje každý deň) a teda určite je tam vyššia životná úroveň, ako u nás - a možno aj práve preto je tam vyššia životná úroveň, lebo nemusia kvôli 5 rožkom a litru mlieka či kvôli dochádzaniu do práce sadať do auta. Ako povedal klasik "Vyspelá krajina nie je tá, kde chudobní majú dobré autá, ale tá, kde bohatí použivajú MHD".

A inak k zníženiu životnej úrovne nepochybne príde - vlastne už prichádza, ale ešte nie tak veľmi u nás. Nie však kvôli autám či neautám, ale kvôli klimatickým zmenám. Za dverami je gigantická imigrácia (aj) do Európy z tropických oblastí, ktoré sa už dnes stávajú neobývateľné, v našej zemepisnej oblasti stále dlhšie obdobia horúčav nad 40°C (a blíži sa to aj k nám a nič proti tomu nerobíme), medzinárodné konflikty o priestor, energiu, vodu, polia .... proti tomu je nejaké čakanie na nabitie elekroauta alebo zníženie jeho dojazdu, keď mrzne (čo tu niektorí nazývajú "znížením životnej úrovne"), iba materskou škôlkou. A k tomu nezabudnime na naše interné problémy - totálne zanedbané vzdelávanie, pri ktorom už dnes zhruba tretina populácie nerozumie čítanému textu, určite nepovedie k zvýšeniu, ale naopak z úpadku životnej úrovne.
Som rád, že to už nezažijem, ale naše deti to začnú zažívať určite.
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 11:20:09
26
Stanos jaroh amen....

Will nerozumiem co ta trapi na tych spotrebnych daniach? Akoze stat bude mat vypadok prijmu, tak zdvihne nieco ine? No samozrejme ze hej. Moznosti co zdvihnut a ako ma asi tak nekonecno, plus dalsie nove si vymysli. Pojde to adhoc podla potreby. Co na tom chces riesit? Su to dane, tie sa neriesia roky, ale jednym hlasovanim v parlamente a co najviac potichu :)

Kratku dobu ti vysvetlit stanos, 2035 len zakaz novych, aj tam budu vynimky, realne dnesna slovac na spalovakoch dozije. Takze neviem aka kratka doba. Ale pointa bola inde: o konci ropakov bolo DAVNO rozhodnute (fakt roky dozadu) vsetky automobilky to chapu a precitli (jasne sef toyoty si ide svoje), kto to nechce akceptovat su niektori vodici. A tam je to jedno. Aj ked Kennedy vyhlasil ze usa idu na mesiac mnohi protestovali, ale rozhodnutie padlo, masineria sa nastartovala a protesty s alobalovymi capicami bol len foklor co nikoho nezaujimal.

Znizenie urovne = prachy co stoji spalovak a benzin? Ok, tvoj nazor. Nie fakt.
"Životná úroveň je úroveň výživy, odievania, bývania, kultúry, vzdelania, ale aj právo na prácu, dĺžka pracovného času a dovolenky, čistota ovzdušia a vôd atď.; stupeň uspokojovania životných potrieb ľudí a súčasne aj podmienky, za ktorých sa tieto potreby ľudí uspokojujú. "

Fakt je ten, ze zivotna uroven vsetkych ludi v meste sa s ev ohromne zlepsi. Nebudu dychat smog, nebudu kapat na respiracne odvratitelne umrtia, nebudu v strese z hluku, ropaky im nebudu znecistovat vodu atd atd atd. Zivotna uroven pojde hore, lebo vid poucka co to ta ZU vlastne je. Nie je to cena benzinu...
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 12:23:10
12
Znizenie zivotnej urovne znamena pre vacsinu obyvatelstva, ze si za svoje peniaze mozu kupit menej. Tak to je.

Auto je vacsinou ludi vnimane ako statusovy symbol. Inak by sa tak nekupovali SUV. Z ekonomickeho pohladu je najvyhodnejsia Dacia na LPG. Odvezie rovnako ako ine.

Pozri ako auta zdrazeli uz teraz. Myslis, ze to nie je vnimane ako znizenie zivotnej urovne ?

Autobusy hromadnej dopravy su zatial najlacnejsie dieslove. Elektricke su vyrazne drahsie a je ich potrebne viac. Cize bud budu dotovane alebo bude musiet byt MHD drahsia.
Nevidim ekonomicky argument, ze by to tak nebolo (dotacie su len peniaze z ineho vrecka).

Aj ja vnimam zivotnu uroven inak, ale vacsina ludi nie.

Takmer kazda ekonomicka aktivita v sucasnosti generuje CO2. Priamo alebo nepriamo. Ludia, co minaju vela penazi generuju vela CO2.

V Europarlamente je navrh, ze by mala EU znizit emisie CO2 o 90% do r 2040. Ako toto dosiahnut bez znizenia zivotnej urovne neviem. Je to len 16 rokov. Na cestach si to predstavit viem. Pri osobnych autach. Pri ich prevadzke. Ale toto sa berie ako celok.
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 12:41:54
00
Ale hej, znova a znova: čaká nás znižovanie životnej úrovne, nikto normálny ti nejde oponovať. Dobre už bolo. Posledných 30 rokov bolo najlepších od zániku spoločností lovcov a zberačov - a končia. To, že si dnes užívame na palube Titanicu neznamená, že tam budeme tancovať aj naďalej. Ak neznížime svoje "životné úrovne", tak sa Titanic potopí.
Znížovaniu životnej úrovni nie je možné sa vyhnúť, fyzika nepustí.

Jedine, čo sa dá robiť je debatovať, že či tie zmeny životnej úrovne budú naozaj jej "znížením". To máme asi každý v hlave nastavené inak, každý si vysokú životnú úroveň predstavujeme inak.
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 12:47:17
01
Cokupit, pojdeme niekedy na pivo. Tak to bude lepsie.

O tej dani som hovoril, ze ju bude treba nahradit. Najspravodlivejsie je myto za prejdene kilometre v nejakej kombinacii s hmotnostou vozidla.

Hovoril som, ze je o tom ticho a bol som obvineny z konspiracii, lebo vraj sa to verejne diskutuje. Ked sa to verejne diskutuje, tak som chcel nejake linky, nech sa naucim. Teraz po tretej vyzve som nieco dostal. Pozriem, ale az vecer.

Elektromobilita bude. Len si to viaceri predstavujete alo hurvinek valku. Tej energie z fosilu berieme tak vela, ze ta otocka k CO2 neutralite bude trvat desiatky rokov.
Zobraziť komentár 25.01.2024 - 12:51:09
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up