niekto niečo nedomyslel ....
uvidime
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
posledný komentár: Predvčerom o 21:27
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
posledný komentár: Predvčerom o 21:27
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
Osobne vlastnictvo auta casom bude mensie. Ked si spocitas, kolko ta auto stoji, tak to pre vela ludi nedava ekonomicky zmysel. Pre tych, ktori najazdia malo km. Mna moje auto stoji 150 Euro mesacne, ak na nom neprejdem ani kilometer (amortizacia, povinne servisy, poistenie). Cize cim menej na nom jazdim, tym vyssia cena za 1 kilometer. Za minuly rok mi to vyslo okolo 0.40 Eura / km (kvoli korone som odjazdil velmi malo). Teda 100 kilometrova trasa ma stala 40 Euro. To je skratka ekonomicky nezmyselne tolko oplatit za taku trasu. Dalsim problemom bude parkovanie. Kamarat v DE plati 8 Euro/noc = 240 Euro / mesacne. Je to samozrejme extrem. Ale cena za parkovanie budu len stupat. Napriklad parkovacie miesto pri novostavbe stoji bezne od 10 000 Euro (a to som asi aj malo napisal
Na 100 km spotrebuje osobne auto orientacne 18-20 kWh energie. V litri benzinu a nafty je jej zhruba 10 kWh. Benzinovy motor z nej vyuzije 30-35 %, diesel 40-45%. (Preto ma usporny benzin zhruba 6 l/100 km a diesel 5).
1 L benzinu alebo nafty pri spaleni vyprodukuje cca 3 kg CO2.
Pri elektrine sa pocita cca 800g na 1 kWh elektriny z uhlia, 500 z plynu, 250 biomasa a 12-50 g/kWh su jadro a obnovitelne zdroje. (Toto mam z electricitymap.org)
Vyroba auta je veelmi orientacne 750 kg na 1000 eur z ceny (ak ma niekto lepsie cisla, ponuknite).
Len sa chcem spytat na energeticku narocnost vyroby LiIon baterii do aut. Kolko kg CO2 na 1kWh.
Teraz si mozete orientacne spocitat ci a komu sa vyplati ake auto z pohladu CO2, alebo kolko energie budeme potrebovat, ked prejde milion aut na elektrinu a pod. Lebo v mediach su clanky podla toho kto za koho kope. Bud su elektro uplna pecka alebo totalny hnoj.
Ak budete chciet cisla doplnit, alebo upravit, kludne.
Toto je orientacny nastrel, s ktorym si viem spocitat, ze keby som mal teslu a jazdil 1000 km mesacne tak sa mi spotreba elektriny v domacnosti iba zdvojnasobi. Ze to nebude desatnasobok a pod.
A tiez si clovek vie uvedomit, ze v 50l nadrzi nafty je 200kWh energie na pohon ale 200kWh bateria je trosku oriesok. Jednoducho hustota energie v benzine a nafte je tak vysoka, ze ju nahradit niecim inym je fakt tazke.
Este jedna (mozno) zaujimava myslienka. Dnes jazdi vela aut obsadenych len 1 osobou. A auta su stale tazsie a vacsie. Ked to veeeelmi zjednodusim, tak na 100km trasu auto spotrebuje 7 litrov benzinu. Auto vazi 1500kg, clovek 80kg. Auto sluzi na to, aby sa ten clovek dostal z A do B. To auto samotne tam byt nemusi. Na prepravu osoby sa spotrebuje 0.35 litra benzinu a na prepravu auta 6.65 litra. V cenach: 0,45 Eura stoji preprava osoby a 8.65 Eura preprava auta. Z 9 Eurovej sumy platim 8.65 Eura za nieco co prepravujem zbytocne. Ekonomicka efektivita prepravy autom je 5%.
tuna je mozno pre niekoho zaujimave info ohladom recyklacie clankov. Uvidime, kam a ako rychlo sa nakoniec dostanu.
Som zvedavy ci sa Tesla a hlavne jej akcionari lietajuci v oblakoch v dohladnej buducnosti neprebudia v ladovej vode.
ja som pri tych udajoch vychadzal hlavne z tejto knizky https://www.amazon.com/How-Bad-Are-Bananas-Everything/dp/1553658310
Je starsia, predpokladam, ze a efektivita vyroby sa cosi zlepsila. Tam sa mi vo vykazovani pacilo rozdelenie na vyrobu a prevadzku. Emisie z vyroby (embodied emmisions) vychadzali velmi orientacne cca 10 ton za nizsiu triedu, 15 ton za kompakty a 20 ton CO2 na velke auta. Teraz to moze byt menej. Tam sa mi pacila myslienka, ze sa to odvija od ceny - lebo velke mnozstvo CO2 je zabudovane vo vyrobnych linkach/budovach a pod. A tam aj ked VW Golf a Audi A4 je zhruba to iste, tak na vyrobnej linke sa vyrobi daleko menej A4 ako Golfov.
Dostal som sa k tomu clanku a tam su cisla ine - od 5 do 12 ton. Mozno tie cisla su spravnejsie. Neviem povedat. Preto som sa pytal na lepsie cisla.
Na zaklade tych cisel mame teda orientacnu predstavu, ze nove auto je cca 10 ton CO2 (+/- 5 ton).
https://www.topspeed.sk/novinky/nemci-ukazali-revolucny-sposob-uskladnenia-energie-bateriove-elektromobily-odkopnu-do-minulosti/19006
Vcera u nas o piatej vecer uz 250 EUR/MWh - to bol ale vykyv. O siedmej, ked byva standardne spicka, tak bolo 230 EUR/MWh.
Ak si dobre pamatam, tak takto pred rokom boli spicky do 100 EUR. Aj to uz bolo vela.
Moc z nej neostalo..
Vcera u nas o piatej vecer uz 250 EUR/MWh - to bol ale vykyv. O siedmej, ked byva standardne spicka, tak bolo 230 EUR/MWh.
Ak si dobre pamatam, tak takto pred rokom boli spicky do 100 EUR. Aj to uz bolo vela.
A to sa "tesme", co bude v horizonte par rokov ak naozaj Nemecko odstavi vsetko jadro. To este len bude "sranda" co sa tyka cien nielen elektriny...