Kategórie
Bike-tech
poradenstvo (29226)
technické otázky (17537)
skúsenosti (15048)
MTB (12576)
výber bicykla (7102)
diskusia (7097)
nákup (6972)
kompatibilita (6047)
údržba (5647)
výmena dielov (5591)
oprava (5528)
horský bicykel (5368)
cenový limit (4738)
vidlica (4578)
nákup bicykla (4067)
recenzie (3589)
značky (3377)
cena/kvalita (3375)
upgrade (3069)
rám (2967)
brzdy (2868)
náhradné diely (2570)
jazda v teréne (2516)
celoodpružený (2069)
cestná cyklistika (1955)
kolesá (1934)
doplnky (1885)
podujatie (1877)
diagnostika (1863)
kotúčové brzdy (1681)
radenie (1669)
cyklopreteky (1662)
cykloturistika (1655)
eshop (1610)
kvalita (1573)
rady (1529)
cyklotrasy (1508)
trasy (1465)
komunita (1360)
hardtail (1349)
plášte (1270)
odpružená vidlica (1227)
veľkosť rámu (1215)
geometria (1199)
downhill (1174)
cyklovýjazdy (1128)
spoločné výjazdy (1118)
prehadzovačka (1074)
cross-country (1013)
výbava (1002)
rekreačná cyklistika (967)
kazeta (940)
prevody (916)
reťaz (878)
cykloservis (876)
bazár (870)
servisovanie (868)
komfort (857)
tlmič (833)
domáce opravy (813)
hmotnosť (812)
elektronika (806)
začiatočníci (771)
cyklomaratón (768)
servis vidlice (761)
enduro (757)
náboje (753)
cestovanie (751)
cestný bicykel (749)
stredové zloženie (727)
GPS (689)
trail (688)
prevodník (683)
hydraulické brzdy (666)
crossový bicykel (649)
e-bike (648)
cyklistické obchody (625)
karbón (606)
tréning (600)
mapy (560)
náradie (559)
cyklopočítač (531)
pedále (507)
oblečenie (505)
mazanie (479)
záruka (477)
maratón (465)
ložiská (460)
outdoor (457)
pohon (433)
servisy (422)
životnosť (414)
navigácia (388)
ochrana (386)
výkon (384)
zimná cyklistika (382)
zdravie (380)
aplikácia (377)
návod (373)
ráfik (362)
dlhé trasy (353)
sedlovka (339)
gravel (322)
prilba (312)
tretry (283)
allmountain (282)
riadidlá (281)
čistenie (278)
defekt (258)
sedlo (256)
predaj (244)
V-brzdy (231)
kellys (229)
dámsky bicykel (229)
preprava bicykla (228)
cyklonavigácia (209)
specialized (207)
jazda do kopca (206)
merida (206)
olej (204)
batéria (202)
cyklistika s deťmi (202)
zdravotné problémy (193)
mestská cyklistika (185)
duše (181)
výrobcovia (170)
bezdušové plášte (164)
hliník (164)
kotúč (164)
voľný čas (160)
tipy (159)
trekingový bicykel (159)
výškové prevýšenie (156)
profesionálna cyklistika (149)
vytrvalosť (140)
gpx (137)
brzdová kvapalina (134)
dovolenka (133)
jazda z kopca (125)
trenažér (124)
oprava defektu (123)
technika jazdy (121)
tlak v pneumatikách (121)
cykloobchod (121)
výživa (120)
svetlá (116)
dobrodružstvo (116)
hobby (115)
detský bicykel (115)
cube (110)
testy (109)
zranenie (106)
zima (106)
elektromotor (105)
author (105)
turistika (99)
motor (96)
pumpa (94)
presmykač (94)
spolu jazdenie (93)
eshopy (93)
nosiče (93)
singletrack (91)
hrkoce (90)
výlet (85)
mechanické brzdy (85)
stretnutie (83)
cyklodoprava (83)
tachometer (83)
sporttester (82)
cykloklub (81)
hydraulika (70)
hodinky (69)
mládež (64)
preprava (62)
deti (60)
regenerácia (58)
výroba (58)
gripy (58)
tmel (57)
batohy (57)
trailbuilding (55)
ventil (55)
cyklistické okuliare (54)
cyklokros (52)
rehabilitácia (49)
ultramaratón (48)
trek (47)
spoločné jazdy (45)
budget (43)
kamera (42)
autodoprava (38)
mazivá (37)
blatníky (37)
chrániče (37)
cyklomapy (35)
hydratácia (35)
ochrana rámu (35)
výrobca (34)
beh (32)
dojazd (30)
rodinná cyklistika (28)
tréningový plán (27)
eventy (27)
okuliare (27)
brašna (27)
váha (26)
nohavice (24)
majstrovstvá (21)
testovanie (21)
značka (20)
kufre (20)
viditeľnosť (19)
dresy (19)
ochrana očí (17)
poistenie (16)
cyklo batoh (16)
taška (15)
osvetlenie (13)
leto (13)
pitný systém (12)
festival (12)
valce (11)
vetrovka (11)
reflexné prvky (10)
nosič (10)
CO2 pumpa (10)
seniori (8)
držiak na fľašu (7)
nadmorská výška (6)
skialpinizmus (6)
letné aktivity (6)
servisná pumpa (6)
bežky (5)
outdoor vybavenie (5)
prevodovky (5)
batoh (5)
ponožky (4)
herka (4)
servisná dielňa (4)
náhradné sklo (3)
recenzia (1)
🔥
+119
+121
Zdar
Presne pre týždňom som si dal vycentrovať nové koleso po prvej jazde sa spravila menšia 8. Pre koleso som so prišiel už po záverečnej tak mi ho "Majster" len podal a ja som si ho neskontroloval. Až doma som zistil že ktorého niplu sa chytil ten navždy poznačil a nakoniec že nemám ani žiaden doklad o vykonanej službe. Cez víkend som to nechal tak a do pondelka ma všetka zlosť prešla. Keď som nahodil plášť tak som sa už len smial...
http://imageshack.us/a/img29/1065/pwzy.jpg
http://imageshack.us/a/img24/9576/8cu9.jpg
Prikladám foto jedného (ten je najviac).
http://imageshack.us/a/img835/538/hutn.jpg
Poprosil by som Vás o rady kam by bolo najlepšie v Trenčianskom kraji dať skontrolovať
koleso či je vôbec ešte použiteľné.
Ďakujem
Zobraziť celý text
Presne pre týždňom som si dal vycentrovať nové koleso po prvej jazde sa spravila menšia 8. Pre koleso som so prišiel už po záverečnej tak mi ho "Majster" len podal a ja som si ho neskontroloval. Až doma som zistil že ktorého niplu sa chytil ten navždy poznačil a nakoniec že nemám ani žiaden doklad o vykonanej službe. Cez víkend som to nechal tak a do pondelka ma všetka zlosť prešla. Keď som nahodil plášť tak som sa už len smial...
http://imageshack.us/a/img29/1065/pwzy.jpg
http://imageshack.us/a/img24/9576/8cu9.jpg
Prikladám foto jedného (ten je najviac).
http://imageshack.us/a/img835/538/hutn.jpg
Poprosil by som Vás o rady kam by bolo najlepšie v Trenčianskom kraji dať skontrolovať
koleso či je vôbec ešte použiteľné.
Ďakujem
Podobné témy
posledný komentár: 20. 3. 2022 o 21:45
MTBIKER odporúča - Náradie na centrovanie kolies, centrovacie kľúče a vidlice
MTBIKER odporúča - 27.5" kolesá na horský bicykel
Výpredaj -14% DT Swiss HX1700 Spline 35 27.5" sada kolies, Boost, 6 dier, SRAM XD, OEM
427 €
-14%
MOC 499 €
Výpredaj DT Swiss EXC 1200 Spline DB 35 27.5" predné koleso, 15x110 mm, CL
629 €
MOC 699 €
Ide mi o to, ze som skusal centrovat starsie koleso, nebol problem dostat sa na odchylku pod 1mm pri centrovani, ale pri naslednom zmerani tenzometrom tie hodnoty lietali, az niekde k 60, 130 apod. Ako postupujete pri centrovani, aby sa dalo dostat do idealnych 100 kgf (1000NM). Diky za rady.
Ak je toto vsetko OK, tak potom to uz len bude zalezat od kvality rafka. Ak je rafik kvalitny, tak by mal byt +- vycentrovany a teda nie je dovod na "velke" vychylky v napnuti s*****v. Tolerancia 20% vpodstate znamena ze budes merat hodnoty 100+-20, cize 80-120. Evidentne to nebude idealne koleso, ale neviem ako realne moc tie hodnoty lietaju na slusnych kolesach. Jedine co mam je "pocitove" a zvukove napnutie a tam ozaj sa neda vyjadrit kolko je to %...
Kedze vravis ze je to starsie koleso, tak by som nebol az tak prekvapeny. Vycentruj postupne, ako pise sheldon brown. Ked to robis iterativne a vysledok je vycentrovane koleso, tak bohuzial... Da sa este hrajkat jemne s povolovanim "prepnutych" a natahovanim volnych, mozno to troska zlepsis, mozno hlavne ak su to spice hned po sebe (napr. 3 spice vedla seba).
1) vpodstate v zavislosti od "zakaznika". Ak mas na par miestach +-1mm stranovo, vyskovo asi polovica z toho? to nebude ziadny problem (hlinik. rafik). Novy rafik by som sa ale kazdopadne snazil vycentrovat co najlepsie. Limity ale velmi zavisia od kvality naradia (centrovacia stolica) a komponentov. Vyosenie je troska viac tricky, moja skusenost amatera co si poskladal 2 kolesa a centruje, je ze kalibracia stolice na presnejsie ako 2-3mm je pracnejsia, a opat, lahkost a presnost zavisi od kalibracnych nastrojov.
2) Pre pripad symetrickeho kolesa == koleso bez kotucovej brzdy/orechy. (perfektne) vyrovnane napatie ziskas ak mas (perfektne) dobre spraveny rafik a spice. Rozdiely teda v praxi nejake budu, ale pokial centrujes postupne a pomaly, tak by nemali byt vyrazne.
Pri nesymetrickych kolesach (i.e. zadne kolesa/kolesa s kotucovkami) bude mat lava strana ine pnutie ako prava. Opat ale, v ramci 1 strany by si mal mat podobne pnutie.
Opat, cim lepsi rafik a vyplet, tym mensie rozdiely. Pri kartone by rozdiely mali byt minimalne. Tuna je ale asi troska problem - karton svojou pevnostou troska klame pri centrovani - nebude sa vychylovat tak velmi ako hlinikovy rafik a teda lahsie dosiahnes prepnutie/podpnutie niektoreho s***** ale na rozcentrovani sa to velmi neukaze. Preto si pri kartone treba davat vacsi pozor na pnutie s*****v ako pri hlinikovych rafkoch.
3) pouzil si podlozky? Podlozky pri karbone su vpodstate nutnost. Neviem ako vidis do rafiku z vnutra (tam kde je polozena hlavicka nipplu), ale poskodenie nastava ked tak tam. Cierny prasok je najskorej osuchany karbon.
4) pozri si odporucania vyrobcov
poznamka k odchylkam - pri kartone by som si odchylky z bodu 1 vyrazne znizil. Druha vec je, v zavislosti od kvality povrchu/sposobu vyroby, mozno mozu byt nerovnosti na povrchu karbonu, odhadol by som par desatin az 1mm, a teda, centrovanie moze byt troska stazene.
A este k centrovaniu vseobecne...vo fabrikach po prvom centrovani daju koleso z kazdej strany pod lis a zatlacia na stred aby si spice sadli a vyrovnalo sa pnutie. Na videach som videl ako slapu po kolesach, ci inak tie spice natahuju.
Takze treba centrovat minimalne dvakrat a medzi tym spice ponamahat ...
No mne to ide celkom jednoducho vystredit horizontalne na odhadom 0,2mm, ale vertikalne je to vacsi boj, zostava mi asi dvojnasobok, cize mam to presne naopak ako pises .... vyosenie riesim jednoducho otacanim kolesa v rame ...
Pri nesymetrickych kolesach (i.e. zadne kolesa/kolesa s kotucovkami) bude mat lava strana ine pnutie ako prava. Opat ale, v ramci 1 strany by si mal mat podobne pnutie.
Opat, cim lepsi rafik a vyplet, tym mensie rozdiely. Pri kartone by rozdiely mali byt minimalne. Tuna je ale asi troska problem - karton svojou pevnostou troska klame pri centrovani - nebude sa vychylovat tak velmi ako hlinikovy rafik a teda lahsie dosiahnes prepnutie/podpnutie niektoreho s***** ale na rozcentrovani sa to velmi neukaze. Preto si pri kartone treba davat vacsi pozor na pnutie s*****v ako pri hlinikovych rafkoch.
Mam aj jednoduchy tensiometer a napnutie priebezne kontrolujem. Nebolo mi jasne aka je logika, uz som medzitym vycital, ze max. napnutie ma mat najnapnutejsi spic [ resp. v idealnom svete najnapnutiejsia strana ] a ostatne maju byt nizsie, ideal do -20%.
Podlozky som nepouzil pretoze na podpora Stans mi napisala ze oni pri svojich zapletoch s tymito rafkami podlozky nepouzivaju a teda ich nevyzaduju.
medzitym som nasiel ze max. napnutie udava vyrobca rafku [ samozrejme aj naboja a bizuterie, ale tie su vyssie ], v mojom pripade je max aj odporucane napnutie 105kgf
fu si ma dostal, ak myslis ze centrovanie moze povrchovka ovplyvnovat v takejto miere, tak podla coho by si sa potom orientoval ?
Nezmysel !!!
4) pozri si odporucania vyrobcov
Komunikoval som s vyrobcom a vzhladom k tomu, ze oblasti dier spevnuju dalsimi vrstvami, podlozky nie su potrebne.
moj nazor je taky, ze podlozky by som velmi silno odporucal pre karbonove rafiky, ja osobne by som si ich iste dal. To ze to vyrobca spevnuje rafik v danej oblasti je fajn, ale par otazok na zamyslenie:
* vrtanie do karbonu nikdy nieje pre karbon pekna vec. Aj napriek spevneniu moze dojst k delaminacii. Verim ze existuju spravne vyrobne postupy ako spravne vrtat karbon, a verim ze niektore odvetvia (letecky priemysel, armada, F1...) to aj robia (a prislusne kontroluju vrty), ale kontrole kvality v cyklopriemysle ozaj moc nedoverujem. A radsej par g a € navyse, ako zniceny 300+€ rafik
* ako spomenul vyssie, mechanicky oskrabal trocha rafik z vnutra + pocas zivota sa to bude suchat asi dalej. Ako zabezpecis ze nebude s kovovym (Al) nipplom dochadzat ku galvanickej korozii?
* podlozky su vseobecne odporucana vec, aj ked ich casto vyrobcovia/uzivatelia ignoruju. Je to kazdeho rozhodnutie, ale proste tie podlozky maju nejaky (viacero) vyznam(ov), tak ako podlozky pod srouby.
edit: a teda, 9/10 ludi nemusi mat z roznych dovodov (male zatazenie, kaz sa u nich nevyskytol, kolesa menia rychlejsie ako problem nastane) problem aj bez podloziek, coz neznamena ze je to idealne riesenie
ivast ten povrch pravdaze ber ako "extrem", co si viem predstavit ze moze nastat. Pravdaze, to potom vidis najskorej aj volnym okom a podla toho by som sa riadil. Netusim ako "rovnomerne hladke" su tie rafky na vrchu.
na to vyosenie - pisem ze vertikalne by som do +-0.5mm cakal ze nebude vobec robit problemy, pravdaze, to je vzdy tahsie vycentrovat, treba sa s tym viac hrat.
A ano, vyosenie sa da riesit aj v rame biku/vidlici, to ovsem prinasa svoje vlastne uskalia typu:
* ako dobre vidis par mm vyosenie
* ako presny je ram/vidlica
* ako presne je usadenie kolesa v rame/vidlici (s pevnymi oskami je to lahsie)
Opat, v konecnom hladisku je to o tom ako presne to chces mat. "Domaci mechanik", ak si dava pozor, tak dosiahne slusne vysledky aj s malom. Koleso vycentrovane na +-1mm horiz. a 0.5mm vertikalne vela ludi bude povazovat za slusne, ale vela aj nie. Tomu rafiku to ale iste nebude vadit ak je kvalitny (napr nema vyrobnu vadu).
moj nazor je taky, ze podlozky by som velmi silno odporucal pre karbonove rafiky, ja osobne by som si ich iste dal.
- toto ma vie pobavit, bez urazky
kontrole kvality v cyklopriemysle ozaj moc nedoverujem.
- detto
* ako spomenul vyssie, mechanicky oskrabal trocha rafik z vnutra + pocas zivota sa to bude suchat asi dalej. Ako zabezpecis ze nebude s kovovym (Al) nipplom dochadzat ku galvanickej korozii?
- suchat sa to bude s podlozkami alebo bez.
* podlozky su vseobecne odporucana vec
- konkretne kym relevantnym? Alebo len urban legends? DT swiss, Notubes a Newmen pozaduju pouzitie podloziek na ich alu rafiky, o karbonovych verziach vsak ani slovo.
Keď to je na kotúčové brzdy , tak áno ?
Ja podložky nemám, diery sú zosilnené, píšu že podložky netreba. Ale na hliníkových ráfikoch DT Swiss som vždy mal...
Na aky tlak mam centrovat spice ak maximalna hodnota je 1500 N/mm2 v strednej casti? Pocita sa tato hodnota na zaklade vahy, alebo sa pouziva nejaka magicka bulharska konstanta, ako napriklad percento z maxima?