Presne pre týždňom som si dal vycentrovať nové koleso po prvej jazde sa spravila menšia 8. Pre koleso som so prišiel už po záverečnej tak mi ho "Majster" len podal a ja som si ho neskontroloval. Až doma som zistil že ktorého niplu sa chytil ten navždy poznačil a nakoniec že nemám ani žiaden doklad o vykonanej službe. Cez víkend som to nechal tak a do pondelka ma všetka zlosť prešla. Keď som nahodil plášť tak som sa už len smial...
http://imageshack.us/a/img29/1065/pwzy.jpg
http://imageshack.us/a/img24/9576/8cu9.jpg
Prikladám foto jedného (ten je najviac).
http://imageshack.us/a/img835/538/hutn.jpg
Poprosil by som Vás o rady kam by bolo najlepšie v Trenčianskom kraji dať skontrolovať
koleso či je vôbec ešte použiteľné.
Ďakujem
posledný komentár: 20. 3. 2022 o 21:45
Ráfik (plášť) musí byť v strede vidlice (prednej aj zadnej). Kedže náboj nie je vždy symetrický, lebo nejaké miesto zaberá kotúč brzdy a vzadu aj kezeta, tak nemôže byť symetrický ani výplet.
Pozri tu na obrázku kde červenou je stred vidly:
Z toho obrázku vidíš, ako sa rozkladjú sily výpletu. Kratšie špice sú napnuté väčšou silou. Ešte si uvedom, že rovnako je to aj pri jazde. Viac je zaťažená strana s kratším výpletom.
Som v štádiu kedy mám ráfik vycentrovaný vertikálne aj horizontálne na desatiny milimetra, ale nemám ho vycentrovaný v rámci náboja. Dishing tool ukazuje, že by sa mal ráfik posunúť viac na pravú stranu, teda na stranu orechu. Tenzometer mi však ukazuje dosť vysoké hodnoty na pravej strane a zároveň slabé na ľavej. Pravú sa viac už bojím ťahať a ak pritiahnem viac ľavú stranu, tak sa ráfik viac posunie od orecha, čo nechcem. Čo by ste mi poradili?
Skúšal som opätovne všetky špice povoliť o otáčku a pritiahnúť viac pravú, ale som tam kde som bol, stále mám na pravej vysoké hodnoty a na ľavej nízke, pričom pravá by sa mala ešte posunúť v rámci náboja
Očakával by som 120kgf na pravej a 100kgf na ľavej, avg mám 128 a 87. Nejako sa mi to nezdá.
tirovaf : Tak som na to išiel, ale parktool uvádza, že by to malo byť 120kgf ku 100kgf, teda asi 85% z pravej strany. Mne to vychádza nejakých 130 ku 85 možno, čo je 65% z pravej. Neviem, či na tom záleží. Možno len nad tým moc dúmam. A použil som DT Swiss Champion → u nich som nenašiel datasheet, kde by bol údaj o maximálnom zaťažení. Ale niekto v komentoch v mtbiker shope písal, že ich vedel napnúť na 1500N, čo je cca 153kgf
Edita: tak Bontrager udáva pre tieto ráfky Max 136kgf...
či máš nakalibrovanú vidlicu.
keď koleso vyberieš a vložíš obrátene.
Skutočné hodnoty si treba odvodiť z tabulky na základe použitých š*****v a nameraných hodnôt /dielikov/ z tenziometra. Ale predpokladám, že to spravil asi správne keď sa tak vedecky k tomu postavil.
ĎALŠIA VEC KTORÁ VEĽMI OVPLYVŇUJE NAPNUTIE ĽAVEJ A PRAVEJ STRANY VÝPLETU JE SPRÁVNA POUŽITÁ DĹŽKA Ś*****V.
Výrazné a prirodzené rozdiely v napnutí spôsobuje symetrický ráf ktorý sa používa najčastejšie.
aJoN: Myslím, že to sedí. Keď ho dám do rámu jednou alebo druhou stranou, stále mi to ukazuje posunúť ráf smerom k orechu.
Turbi: Mám špice 290mm na oboch stranách. Keď som vyberal správnu dĺžku nezávisle mi kalkulačky ukázali nejaké desatiny rozdielu, tuším 290.2 a 290.4, čo som už zanedbal. Takže toto by malo byť v pohode. Ide o symetrický ráfik. Rozumiem, že ten rozdiel tam bude kvôli asymetrii náboja, ale že až tak veľký → 135 vs 90 kgf?
Pri rovnakých prírubách býva rozdiel v dĺžke väčší.
Skús podľa tenzometra povoliť na ľavej tie čo majú najväčšie napätie a na pravej dotiahnuť tie s malým napätím.
Ináč tak ako vraví Turbi.
Ak chceš vedieť skutočnú hodnotu napätia, musíš nameraný údaj prerátať cez tabuľku.
Podľa výrobcu a modelu š*****v.
No aaaa nezabudnúť kalibrovať tenzometer.
Inú hodnotu ti ukáže tenzometer aj keď sú špice napnuté rovnakou silou, ale majú iný priemer, prierez, alebo sú vyrobené iným postupom/z iného materiálu.....
https://www.trekbikes.com/sk/sk_SK/v%C3%BDbava/cyklistick%C3%A9-komponenty/koles%C3%A1-na-bicykle/koles%C3%A1-a-s%C3%BApravy-kolies-na-horsk%C3%A9-bicykle/bontrager-line-dh-30-tlr-29-mtb-wheel/p/574630/ tu som našiel hodnoty, dole naspodku si otvor záložky SERVIS a tam ti nabehnu 2 pdf dokumenty, jeden pre predok druhý pre zadok, a v nich to je
V podstate áno, a samozrejme tu pravú nenapnut hneď na max. Vystredit to kľudne na voľnejšom vyplete dajme tomu že okolo 100kgf a potom po nejakej pol otáčke niplov to dolaďovať do finálnej podoby. Teda aspoň mne sa takýto postup osvedčil. Vždy je lepšie robiť viacero malých krokov a vyhrať sa s tym. Ten rozdiel je daný kombináciou symetrickeho rafku a náboja... PT má fajn návody ale pri vyplete sa ozaj nedá vo všeobecnosti povedať aký % rozdiel v napnuti má byť medzi pravou a ľavou stranou. Do hry vstupujú viaceré premenné ktoré to ovplyvňujú
Inú hodnotu ti ukáže tenzometer aj keď sú špice napnuté rovnakou silou, ale majú iný priemer, prierez, alebo sú vyrobené iným postupom/z iného materiálu.....
Ešte by som doplnil že tenzometre toho tipu ako má PT a aj kopa iných výrobcov sú viac menej iba orientačné... Tiež ho mám a keď viac krát po sebe odmeriame ten istý špic tak mi to v pohode ukáže o pol dielika či cely dielik inú hodnotu...
FiLus: Diki moc, to som si fakt nevšimol. Neviem. Mám to doladiť a nechať to tak? Alebo to rozpliesť?
V tomto pripade pri velmi velkom rozdiely v napnuti lavej a pravej strane vypletu by som sa skôr priklanal k nie uplne spravnemu urceniu dlzky s*****v, pripadne malej praxe pri postupnom dotahovani a centrovani noveho vypletu.
Dobrym pomocnikom pre stabilny a dobre drziaci vyplet su aj niple s pastou na zavitoch /pri DT swiss su to Prolock niple/ alebo pouzit fixacne lepidlo na niple. Pozor! Aj pri pouziti fixacneho lepidla sa da vela pokazit a odporucam nanasat podla doporucenia vyrobcu.