Asi sa zase zapojim.
Pokles podielu BEV na predaji je pravdepodobne klasicka hype krivka.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gartner_hype_cycle. Hype presiel, technologia vyspieva, ceny klesaju a pomaly po tomto poklese sa zacne presadzovat na trhu.
Nebude to vsak, ze za 11 rokov prejdu vyspele ekonomiky na 100% BEV pri novych osobnych autach. Zmeny v spolocnostiach su velmi narocne a dlhe. Razantne fazove zmeny spolocnosti dokazes spravit iba vojnou alebo totalitou a to, predpokladam, ze tu nikto nechceme. A prechod v autach na obnovitelne zdroje je este ten mensi problem. Tam je tej potrebnej energie este relativne malo.
Klucovy je graf, co tu dal
bicycletour. Dovolim si ho zopakovat:
Graf zobrazuje, z akych zdrojov prichadza primarna energia. Aby sme mali nulove emisie CO2 (net zero - aby ma zase niekto nechytal za slovo) musime znizit takmer na 0 spalovanie ropy, uhlia a zemneho plynu.
Pozrite sa na hrubku ciar uhlia, ropy a plynu. A potom si pozrite modern biofuels, solar a wind (pozor, wind je ta mensia - tmava modra, nie svetlomodra, to je voda). Zatial je solar a vietor spolu uplny prd oproti uhliu, rope a plynu. Vodu uz nenaskalujeme - tam su uz zdroje relativne dost vyuzite. Este mozeme pripocitat jadro - to lacne nebude ale dokaze davat baseload do siete.
Toto je celosvetovy graf. EU je na tom trochu lepsie, ale aj tak 68% primarnej energie je z fosilnych paliv.
A teraz si predstavte krajinu, ktora chce znizit spotrebu uhlia, ropy a plynu o 80-90% v priebehu 15 rokov. A ludia v nej si povedia, ze ju predsa nahradia solarnou a veternou - obnovitelnymi zdrojmi.
Da sa to ?