Postup v originálnom servisnom manuáli sa mi zdá veľmi komplikovaný, podobne ako aj popis v sekcii "Domácí servis kol" na stránkach iVelo.
Použil som radšej jednoduchší postup, ktorý som používal pri odvzdušňovaní bŕzd Shimano, alebo tiež pred cca 25 rokmi pri odvzdušňovaní bŕzd automobilu Škoda 120L. Princíp je vždy ten istý. Do vyrovnávacej nádržky sa dolieva brzdová kvapalina, pri kolese sa uvoľní odvzdušňovací šrób, na ktorý je natiahnutá hadička smerujúca do zbernej nádoby. Pumpovaním brzdovým pedálom/páčkou sa kvapalina prepumpováva z hornej nádržky do zbernej nádoby. Tým sa vytlačí vzduch.
POSTUP:
Náradie - kľúč torx 10, odvzdušňovacia sada Avid, brzdová kvapalina a veľa servítiek. Namiesto odvzdušňovacej sady nám stačia aj dve veľké injekčné striekačky, na ktorých je natiahnutá gumová hadička z tvrdšej gumy a vhodného priemeru (aby sa jej koniec dal "zašróbovať do otvoru po vybratí odvzdušňovacieho šróbu). Nie sú potrebné žiadne škrtidlá hadičiek, ako sú v originálnej sade. (Na obrázkoch ich je vidno, ale sú otvorené, nepoužívam ich - treba si ich odmyslieť.)
1. Roztiahneme od seba brzdové doštičky na maximum (plochým šróbovákom, alebo ako sme zvyknutí). Ja to zvyknem robiť so založeným kolesom, radšej odšróbujem brzdy. Potom ich našróbujem iba jemne tak, aby mali vôľu a mohli sa trochu hýbať všetkými smermi.
2. Natiahneme plnú injekčnú striekačku brzdovej kvapaliny. Vzduch z nej vytlačíme podobne, ako to robia sestričky v nemocniciach. Odšróbujeme odvzdušňovací šrób pri brzdovej páke a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
3. Z druhej injekčnej striekačky vyberieme piest. Nebude nám ho treba. Bude slúžiť iba ako zberná nádoba. Vyšróbujeme odvzdušňovací šrób pri kolese (prasati) a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
4. Zo striekačky pri páke POMALY pretlačíme cca tretinu objemu do druhej striekačky (zbernej nádoby). Súčasne sa vytláča vzduch.
5. Skoro celý zbytok kvapaliny pretlačíme trochu iným štýlom. Budeme postupne stláčať brzdovú páku (pumpovať). Kvapalina sa nám prepumpováva do druhej striekačky (zbernej nádoby). Všimneme si, ako sa nám podtlakom vcucáva piest prvej striekačky (pri páke). Prestaneme pumpovať, keď nám ostane v striekačke cca 1 cm kvapaliny.
6. Odgumkujeme striekačku pri kolese a kvapalinu prelejeme do fľaštičky. Striekačku pri kolese odšróbujeme a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z prasaťa hneď zotrieme.
7. Odgumkujeme striekačku pri páke, odšróbujeme ju a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z páky hneď zotrieme.
8. Prasa máme voľne prišróbované. Roztočíme zadné koleso a súčasne rýchlo pumpujeme brzdovou pákou. Opakujeme viackrát až kým sa nám automaticky nenastavia správne vzdialenosti doštičiek. Brzdovú páku necháme stlačenú a prasa opatrne (aby sme zachovali jeho polohu) prišróbujeme.
HOTOVO.
posledný komentár: 17. 8. 2025 o 12:31
posledný komentár: 28. 2. 2025 o 6:39
Keďže sa to tu riešilo, zhrniem to. Budem rád, ak ma doplníte, opravíte alebo potvrdíte moju teóriu. Stav. Doštičky vybraté. Páčku dám do servisnej polohy (stav páčky, keď je zatlačená od gripov, malý citeľný odpor páčky).Povolím skrutku v páčke, zatlačím na piestiky, aby sa zasunuli do strmeňa. Malo by vytiecť niekoľko kvapiek kvapaliny. Poutierame. Zaskrutkujem skrutku. Vložím doštičky a vycentrujem. Niekto tento úkon robí s kolesom odmontovaným, niekto s odmontovaným strmeňom. Hotovo.
Chcem sa opytať ma možnosti miešania brzdovich kvapalin do Avid/Sram X0. Potrebujem doplniť kvapalinu DOT 5.1. Chalanisko v servise mi povedal, že tam môžem kludne doplnit aj tu co lievam do mojho auta, že farba nie je podstatna. Vraj kvapalinu robia origo iba tri či štyri fabriky a zvyšok su len priekupnici. Podstatny je len bod varu a dodržanie normy (dot 5.1). Farba je vec vizualu aby si lahšie určil potrebu eventualneho doplnenia pri nizkej hladine v nadobke. To vaj brzdy na bike, pri danom objeme nepotrebuju. Tak co vy skusenejší na to hovoríte? Za vase postrehy vopred ďakujem.
http://www.peckamodel.sk
Tesnenie som pouzil viton O kruzky.
Presny rozmer zavitu neviem zobral som tam cervika z brzdy a tam mi dali presne to co som hladal.
Bleed Kit For Avid Disc Brake Juicy 1 3 5 7 9 Elixir Code RX R CR XO XX WORLDCUP CARBON TRAIL
http://s.aliexpress.com/7VzQr6vE
(from AliExpress Android)
Bleed Kit For Avid Disc Brake Juicy 1 3 5 7 9 Elixir Code RX R CR XO XX WORLDCUP CARBON TRAIL
http://s.aliexpress.com/7VzQr6vE
(from AliExpress Android)
Ta čína je fakt dobrá. A netreba sám majstrovať. Za to čakanie a smiešne eura sa to naozaj oplatí
ahoj, si si isty, ze ten zavit je metrický ?
ale aby som ti odpovedal na tvoju otazku. Nie, niesom, nemeral som to.
pls aky adapter potrebujem objednat na odvzdusnenie brzd sram guide ultimate? Ked pozeram tu v shope, sram sadu, tak sa mi zda, ze tam je zavit:
https://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/brzdy/diely-a-adaptery/sram-bleed-kit-professional-dot-51.html
napr na aliexpresse som ale nasiel nejaky stvorhran:
https://www.aliexpress.com/item/Brake-Bleed-head-Kit-For-SRAM-Bleeding-Edge-Tool-Guide-Level-Ult-TLM-TL-RED-eTap/32876105026.html
pripadne jednoduchsia otazka.. bude mi na tie guidy pasovat sada, ktoru sem dal Laco?
vdaka za odpoved
Podla mna tam ta Lacova sada nebude pasovat.Novsie strmene Sram sa povoluju a odvzdusnuju prave pomocou tej inbusovej koncovky na tom adaptery.Ten priamo nacvaknes do otvoru pod krytkou, pootocis o pol otacky a odvdusnujes.Tie zavitove su do starsich strmenov a do paky.Pre lepsiu predstavu si pozri https://youtu.be/DRt-CP2l474
takze toto by malo byt v pohode predpokladam:
https://www.aliexpress.com/item/GEODASH-DOT-Oil-Bleed-Kit-Compatible-SRAM-Bleeding-Edge-Tool-for-Avid-Hydraulic-Disc-Brake-501/32908995146.html