ak sa vyvoj elektromobilov zastavil pred 5 rokmi a vsetci by jazdili len na spotrebu, tak nebudu. Tu otazku si nemyslel vazne, ze?
Nemyslel aj myslel. Elektromobilita ponuka mnozstvo otazok ako ddemo vyssie napisal.
Tak som si dovolil jednu polozit - mozno vyznieva absurdne, na prvy pohlad. Dalsou su dotacie.
Mne napadol podnikatelsky zamer otvorit si kaviaren pri dobijacej stanici, ked maju vsetci elektronadsenci tolko casu.
"podnikatelsky zamer otvorit si kaviaren pri dobijacej stanici,,," nebojme sa kreativity....: kaviaren, restiku, hernu, bordel, escape room, medicinske/terapeuticke stredisko, posilnovnu, autoumyvarku - popri nabijani ty vycistia interier aj exterier...
Paradoxne, elektromobily boli v historii prve "samohybne" automobily... dojazd 2-3 km, len potom pan Daimler vynasiel ICE a hned mal dojazd v radoch desiatok kilometrov. Po desiatkach rokoch sme to dotiahli takmer do dokonalosti, a dojazd cez 1k km na jednu 100kg nadrz nie je ziadne scifi. Takze otazka znie, kolko rokov budeme cakat na baterie s aspon porovnatelnou "energetickou hustotou" ako ma tekute fosilne palivo (pre porovnanie kolko sa prejde na 100 kg baterku..). Teraz je ten pomer niekde okolo 1/10 v neprospech baterii.
ja uz som to raz pocital. Ak sa nechaju spalovaky prirodzene dobehnut a od roku 2035 bude predaj novych zakazany a predaj elektroaut bude kontinualne rast od dnesnych povedzme 5% po 100% v roku 2035, tak na Slovensku bude este v roku 2055 jazdit ~50% aut so spalovacim motorom. A verim tomu, ze o 30 rokov bude technologia niekde uplne inde
to akože ti vyšlo že roku 2055 bude 50% vozidiel u nás 20+ ročných?
tie cisla si uz nepamatam presne, viem, ze tam boli 5-tky. Tak pravdepodobnejsie 50% v roku 2050 Kazdopadne priemerny vek aut na Slovensku je okolo 15 rokov. Z toho sa to da vypocitat najjednoduchsie. Ja som si robil aj zjednoduseny graf, aky bude pomer ICE a BEV, tak som si tam daval viac udajov, podla jednotlivych rokov. Len som si to neulozil. Pointa je, ze sa netreba bat, ze by nebolo kde dobijat. Ked si spomeniem, ze pred 30 rokmi sme chodili tankovat 10km daleko od bytu a dnes mam po ceste na tu istu benzinku 5-6 dalsich, tak aj dobijacie stanice a infrastruktura sa budu rozvijat. Ziadna elektrospolocnost si nenecha ujst biznis s BEV.
elektromobilita otvara mnohe otazky... podla mna by mohla elegantne existovat popri klasickych spalovakoch este roky - a cakat kedy sa vynajde naozaj lahucka a vykonna bateria na dlhsie cesty. Len nasilu zakazovat spalovaky a tlacit vsetkych do elektroaut je dost kontraproduktivne. A co sa tyka nabijania... siet nabijaciek je uz celkom pouzitelna pri dnesnom pocte EV... mozno trocha vyssom. Ale nedokazem si predstavit viziu ze vsetky auta budu EV. To jednoducho nebude kde nabijat plus nebude tie nabijacky cim napajat. V Cechach na dialnici som bol sam na novovybudovanej stanici so 14 stojanmi po 150kW. Ak pride 14 aut s moznostou extremne rychleho nabijania, vychadza mi to na 2,1MW, co uz je prikon/vykon pri ktorom by mohli vedla postavit malu jadrovu elektraren.. Takze pravdepodobne odhadom niekde od tretieho ci stvrteho auta sa obmedzi výkon a namiesto 15min to uz bude zrazu 45 min pre kazdeho...
preto ide raketovo dopredu era modularnych reaktorov
"preto ide raketovo dopredu era modularnych reaktorov"
a to som sa smial deťom a ich bratrancom v lete, keď mi prezentovali ich podnikateľský plán na výstavbu jadrovej elektrárne u starkých pod lesom pri potôčiku .... a ono to mali zjavne dobre naštudované
[quote="@2139162"]Na tu takmer 800km trasu by asi bola vhodnejsia tato "skuter" verzia i3
REX verzia ti prida okolo 100km na dojazde, kedze tam mas zabudovanu malicku, 8 litrovu nadrz. Ale boli upravy, ze do predneho kufra dali vacsiu nadrz a teda znacne predlzili dojazd na benzin.
Len to uz sa straca pointa elektro auta. Mne osobne sa velmi pozdava ta konstrukcna jednoduchost cisteho EV. Prevod mas len staly a teda ziadna klasicka prevodovka ci spojka. U i3 navyse ram hlinikovy a skelet karbonovy, co znamena ze ziadna korozia nehrozi. Jedinym rizikom je mnozstvo elektroniky, ale zatial sa zda ze je na i3 pomerne robustne a spolahlivo navrhnuta...
Uprimne, necital som to, len preletel, ale zjavne je to skorej wish-to-be ako realita. Keby to bolo co i len blizko k realite, tak MB by od vyroby aut presiel k energetike vo velkom
- 20% ucinnost je na urovni dnesnych panelov na strechach
- ziadne vzacne zeminy, WoW
- je to len coating na ktory mozes dat este farbu, neobmedzene tvary - WoW
Len tieto 3, za predpokladu rozumnej ceny, by z toho spravili trhac asfaltov....
Ako sa vravi, too good to be true. Takze hlaska z konca clanku "je este vo vyvoji, a postupujeme...." to dava cele do evidentnej roviny
Asi ako "prelomove" supravodice, ktore staci chladit len na (trepnem) -200°C, aleno perovskity ktore maju zivotnost 1-2mes
Takýchto nápadov už tu bolo ( aj tesla mala mať nejaké solárne panely), ale na druhej strane idú na to logicky, väčšina jázd je cez deň, slnko je zadarmo, treba to využiť. Stačí že to bude slúžiť na nejaké nabitie niečo, možno na nejaké príslušenstvo, každá ušetrená energia z hlavnej batérie jej pridá na výdrži.
aj ioniq 5 to mal ale potom to odobrali. plocha panelov na aute je prilis mala aby to malo zmysel. ako fancy vec okej ale realne je cena a zlozitost za hranicou pouzitelnosti. to radsej niekde usetrit 100kg a znizit tym spotrebu..
tak ono, beznych panelov das v lepsom pripade 1/2 povrchu auta. Ked by to bol coating, na celom povrchu, tak je to o dost inom. predsa len, nejakych 10?m2, uz vie dat v pekny den nejaky ten kW, nas svk mozno tak 6-9kWh/den?. Cize orientacne/radovo, vies byt na urovni pokrytia denneho najazdu vacsiny obyvatelov (<~50km)
Lenze.... aj ked to nesledujem, myslim ze taky coating je este hodne daleko od reality.
na domoch a fabrikach je vacsina instalacii zapojena seriovo. to znamena, ze vykon stringu obmedzuje najmenej vykonny panel. predstav si 5 panelov vedla seba. kazdy s vykonom 500W (cca 2m2). ak jeden panel zatieni strom/komin, a jeho vykon sa znizi na 100W, tak miesto 5x500W na string dostanes 5x100W. riesenie su optimizeri. kam smerujem? ak by si aj pokryl cele auto tak vykon bude velmi kolisat uz len kvoli roznym stranam. cize bud budes mat relativne zlozitu elektroniku aby si to uriadil alebo dostanes nizsi vykon. preto ai myslim ze pokryt viac ako kapotu a strechu nedava pri sucasnych technologiach logiku…
V odkaze v clanku o mercedese bol link, ze realne auto s fotoclankami ide do vyroby (Lightyear - Fíni). Tie clanky su iba na kapote, strecha a zadnej zvazujucej sa ploche, co mi pride realnejsie. Malickym problemom sa mi tu zda cena 250 000 euro za autiak...:/
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Nemyslel aj myslel. Elektromobilita ponuka mnozstvo otazok ako ddemo vyssie napisal.
Tak som si dovolil jednu polozit - mozno vyznieva absurdne, na prvy pohlad. Dalsou su dotacie.
Mne napadol podnikatelsky zamer otvorit si kaviaren pri dobijacej stanici, ked maju vsetci elektronadsenci tolko casu.
Paradoxne, elektromobily boli v historii prve "samohybne" automobily... dojazd 2-3 km, len potom pan Daimler vynasiel ICE a hned mal dojazd v radoch desiatok kilometrov. Po desiatkach rokoch sme to dotiahli takmer do dokonalosti, a dojazd cez 1k km na jednu 100kg nadrz nie je ziadne scifi. Takze otazka znie, kolko rokov budeme cakat na baterie s aspon porovnatelnou "energetickou hustotou" ako ma tekute fosilne palivo (pre porovnanie kolko sa prejde na 100 kg baterku..). Teraz je ten pomer niekde okolo 1/10 v neprospech baterii.
to akože ti vyšlo že roku 2055 bude 50% vozidiel u nás 20+ ročných?
https://www.facebook.com/reel/24957355580619844
a to som sa smial deťom a ich bratrancom v lete, keď mi prezentovali ich podnikateľský plán na výstavbu jadrovej elektrárne u starkých pod lesom pri potôčiku .... a ono to mali zjavne dobre naštudované
REX verzia ti prida okolo 100km na dojazde, kedze tam mas zabudovanu malicku, 8 litrovu nadrz. Ale boli upravy, ze do predneho kufra dali vacsiu nadrz a teda znacne predlzili dojazd na benzin.
Len to uz sa straca pointa elektro auta. Mne osobne sa velmi pozdava ta konstrukcna jednoduchost cisteho EV. Prevod mas len staly a teda ziadna klasicka prevodovka ci spojka. U i3 navyse ram hlinikovy a skelet karbonovy, co znamena ze ziadna korozia nehrozi. Jedinym rizikom je mnozstvo elektroniky, ale zatial sa zda ze je na i3 pomerne robustne a spolahlivo navrhnuta...
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/mercedes-vision-iconic-studie-retro-sci-fi-fotovoltaicky-lak-na-slunce-ujede-az-20-000-km.A251015_192258_automoto_lobl
Trochu viac info tu:
https://evinfoworld.com/mercedes-benz-solar-paint-coating-12000-km-range/
Samozrejme, 10000 km je asi prehnane, ale keby auta dokazali vyrobit energiu na par tisic km rocne, tak by to velmi pomohlo.
- 20% ucinnost je na urovni dnesnych panelov na strechach
- ziadne vzacne zeminy, WoW
- je to len coating na ktory mozes dat este farbu, neobmedzene tvary - WoW
Len tieto 3, za predpokladu rozumnej ceny, by z toho spravili trhac asfaltov....
Ako sa vravi, too good to be true. Takze hlaska z konca clanku "je este vo vyvoji, a postupujeme...." to dava cele do evidentnej roviny
Asi ako "prelomove" supravodice, ktore staci chladit len na (trepnem) -200°C, aleno perovskity ktore maju zivotnost 1-2mes
Lenze.... aj ked to nesledujem, myslim ze taky coating je este hodne daleko od reality.