giro
Mesto:
Založený: 2. 2. 2006
Príspevky: 2 306
Bike: jednotka
Myslím, že je to cenovou politikou rafinérskych spoločností. Keby nebolo toľko naftových áut, čiže záujem, bola by ako odpad. Potom je tu druhá vec a tou je tá spomínaná citlivosť moderných dieslov na kvalitu. Tá nafta už v podstate nie je odpad, tiež musí byť zbavená rôznych prímesí (ktoré by klasický diesel v pohode spálil) a inak upravovaná (neviem čo s ňou ešte vystrájajú). Keď spracujem rektifikačne ropu (to je z pohľadu laika prvý krok) dostanem viacero produktov. Plyny (H2 až C5) sa využijú, C5 - C8 (benzín) sa dá ďalej pyrolizovať (ďalej sú z toho napr. plasty), C13 - C16 (nafta) + mazut, asfalt, aromáty, to bol vždy destilačný zvyšok - odpad (samozrejme aj z neho sa dá získať ešte kopec užitočného). Tá C13 - C16 frakcia nemá lepšie využitie (zatiaľ) ako spálenie v motoroch. Rozviniem to ďalej, benzín treba tiež upraviť, dodať mu antidetonačné prísady (MTBE, kyslíkaté zlúčeniny), tie tiež čosi stoja (voľakedy sa používalo tetraetylolovo - preto dnes máme bezolovnaté benzíny). Tu by som aj spomenul prečo je pre dieslový motor nebezpečný benzín, viac ako pre benzínový nafta. Benzín je pre dieslový motor príliš kvalitné palivo, s vysokou výbušnosťou, výsledkom by mohlo byť poškodenie motora (oveľa silnejším výbuchom na aký je stavaný).
Z uvedeného mi vychádza, že je to skôr cenová politika, nafta vystupuje ako komodita a keď je o ňu záujem, prečo ju nepredať drahšie ako sú reálne náklady. Keby rafinérska jednotka išla cielene na benzín, nafta by bola zaplatená v cene vyrobeného benzínu, nadsadene by som povedal, že benzín preto stojí X korún, lebo za naftu pýtajú Y korún. Nebyť nafťákov, stojí benzín aspoň o polovicu viac. No a dodám, že výrobné náklady na 1 liter benzínu sú cca 10 sk.