Lokalizácia
Formulár sa odosiela
milos21 na rychlostnom stupni zalezi. Motor ma vnutorne trenie na ktore spotrebuva cast energie. A cim vyssie otacky, tym viac energie spotrebovanej. V praxi je to tak, ze motor ma urcitu oblast otacok a zataze, kde pracuje najefektivnejsie = najviac energie premeni na pohyb. V jednoduchosti je ta oblast je tam, kde ma motor najvyssi krutiaci moment. Ak su tieto odpory a neefektivita vyssie ako rozdiel v odpore vzduchu, tak sa ti moze stat, ze pri 30tke ma auto vyssiu spotrebu (aj emisie) ako pri 50tke.
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 12:29:16
01
arrow_leftmilos21 napísal:
V médiách často rezonovalo zníženie MPR v mestách na 30km/h a mimo na 80km/h, a že to budú aj nižšie emisie


Plošná tridsiatka v mestách sa nezavádza primárne kvôli emisiám, ale kvôli bezpečnosti v uliciach a kvalite bývania rezidentov.
Na emisie to má najmä nepriamy vplyv. Jednak ak autá jazdia pomalšie, tak viac ľudí sa nebude báť ísť na bicykli a teda nie na aute. A jednak je to aj nástroj "skomplikovania" používania auta v mestách a teda predpokladaná motivácia nechať auto doma a ísť MHD, ale to podľa mňa moc nefunguje, pretože tridsiatka nijako zásadne používanie auta nekomplikuje.
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 12:33:43
01
30 by sa zaviedla preto, aby sa jazdilo v skutocnosti 50, teraz je 50 a jazdi sa 70+
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 12:40:05
01
arrow_leftmilos21 napísal:
...Ako ísť celé mesto na 2. prevodovom stupni (bežne chodím na 4. pri dodržiavaní MPR - tachometrovo do +5km/h)...

Ked na 4. prev. stupni vies ist tachometrovych 55 km/h, tak neverim, ze tachometrovych 35 km/h musis ist na 2. prev. stupni, to mi nejako nevychadza, 3. prev. stupen to musi dat s prehladom.

Inak k novym autam, mam pol rocnu S-Crossku, tachometrovych 55 km/h je medzi 3. a 4. prev. stupnom, ak by som chcel tocit 2000 ot/s, tak cisty 3. prev. stupen. Cize pokial idem v meste na tempomate, tak tam mam stvorku, ale pri akejkolvek dynamickejsej jazde, prip. jazde (aj do mierneho) kopca podradzujem do trojky.
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 12:42:35
00
arrow_leftIzzy68 napísal:
30 by sa zaviedla preto, aby sa jazdilo v skutocnosti 50, teraz je 50 a jazdi sa 70+


Asi málo jazdíš autom v Západnej Európe :-) . Tam ľudia predpisy rešpektujú oveľa viac - či už vďaka kultúrnej úrovni alebo vďaka tisíckam automatických fotoradarov. Kultúrnu úroveň u nás už nezmeníme, ale tie radary budú čoskoro. :-)
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 12:43:56
02
K spotrebe a ucinnosti motorov tu je jedna pekna prednaska. O Hondackom e:hev hybride.

V casti, co som sem dal ako link, je popisany pekny graf ucinnosti motora od otacok a zataze. Plati pre vsetky spalovacie motory. Len cisla a percenta budu ine.
https://youtu.be/6glpZTRT6qE?t=190

Tu japonec pekne povedal, ze rozdiely v ucinnosti, pokial motor nebezi v tych idealnych otackach, ale aj pri idealnej zatazi, mozu byt kludne aj 50%. A po tomto som pochopil, preco su tie CVT prevodovky v hybridoch, alebo preco tu prevodovku honda vynechala uplne.
Jednoducho auto bezi na elektrinu a ked sa minie ta v baterii, tak sa spusti motor a ten ju v idealnych otackach a pri idealnej zatazi dobije tak, aby co najviac energie z paliva vytazil na pohyb.
Nejake straty pri transformacii energie (pohyb -> elektrina -> pohyb) tam budu, ale zjavne su mensie ako pri zapojeni prevodovky a pri menej ucinnom spalovani.
A v situaciach, ked by boli straty z tranformacie energie vyssie, tak napriamo pripoji motor ku kolesam.

Pre tento dizajn sa mi ten hybrid motor fakt velmi paci.
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 12:46:40
00
Autá majú jazdiť pomalšie, lebo chodci a cyklisti sú nezodpovedný? Včera zase zrazilo v BA ďalšieho chodca, ktorý išiel na červenú a diskutujúci sa rozčuľovali, že ako to, že šofér nepredpokladal, že chodec pôjde na červenú, že mal preventívne spomaliť, či zastaviť. A že keby išiel 30, tak chodcovi sa nemusí nič stať.
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 12:49:26
01
arrow_leftJaroh napísal:
Asi málo jazdíš autom v Západnej Európe :-) . Tam ľudia predpisy rešpektujú oveľa viac - či už vďaka kultúrnej úrovni alebo vďaka tisíckam automatických fotoradarov. Kultúrnu úroveň u nás už nezmeníme, ale tie radary budú čoskoro. :-)

Nejazdim tam teda vobec. V tak kulturnych spolocnostiach, pokial sa obcasne vyskytnem, volim MHD - radost pojazdit.
Myslel som, ze informacia sa tykala SK
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 12:55:05
01
arrow_leftJano1987 napísal:
Autá majú jazdiť pomalšie, lebo chodci a cyklisti sú nezodpovedný?


To som síce nenapísal, ale inak áno, autá majú jazdiť pomalšie (aj, i keď nielen) preto, že chodci a cyklisti sú nezodpovední. A nielen chodci a cyklisti, ale aj ostatní šoféri, skrátka účastníci premávky. A predstav si, že autá kvôli tomu jazdia "pomalšie" už desaťročia a to nielen v mestách, ale všade (okrem tých úsekov nemeckých diaľníc, na ktorých nie je obmedzená rýchlosť).
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 12:57:53
01
arrow_leftJaroh napísal:
Plošná tridsiatka v mestách sa nezavádza primárne kvôli emisiám, ale kvôli bezpečnosti v uliciach a kvalite bývania rezidentov.
Na emisie to má najmä nepriamy vplyv. Jednak ak autá jazdia pomalšie, tak viac ľudí sa nebude báť ísť na bicykli a teda nie na aute. A jednak je to aj nástroj "skomplikovania" používania auta v mestách a teda predpokladaná motivácia nechať auto doma a ísť MHD, ale to podľa mňa moc nefunguje, pretože tridsiatka nijako zásadne používanie auta nekomplikuje.

Týmto veciam rozumiem, že do budúcna sa predpokladá elektormobilita a obmedzenie individuálnej motodopravy ako takej. Ale môže byť, možno som zle chápal ako to mysleli s obmedzením emisií :?:

Ked na 4. prev. stupni vies ist tachometrovych 55 km/h, tak neverim, ze tachometrovych 35 km/h musis ist na 2. prev. stupni, to mi nejako nevychadza, 3. prev. stupen to musi dat s prehladom.

Áno, ale akonáhle idem tachometrových 50km a menej musím dať 3. nie som rád ak idem dlhodobo pod 2000tis. To mám tak vypočítané, že idem MPR, stabilné otáčky bez dusenia motora - nízky hluk a najnižšie možné emisie na danú rýchlosť (hoc nemám úsporné auto, dlhodobý priemer dľa palubáku mám 7,9l/100km).
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 13:10:06
00
Jaroh áno, jazdia 50km/h. Nie je dôvod jazdiť 30km/h len preto, že množstvo chodcov či cyklistov sú totálny ignoranti a nezáleží im na vlastnom živote. Odmietam byť zodpovedný za kadejakého debila, len preto, lebo všetci od polície po politikov kašlú na nejaké dodržiavanie predpisov zo strany "slabších" účastníkov dopravy. Cez víkend som zase musel 3 ročnému synovcovi vysvetľovať, že keď svieti červený panáčik, že nemôže ísť a tých ďalších cca 30 ľudí robia zle. Do roboty chodím okolo 2, alebo 3 škôl, podľa toho ako si zvolím cestu. Polovica rodičov sa ani nenamáha pozrieť sa, či môže ísť cez prechod, rovno sa tam hodia aj s deťmi, najlepšie pozerajúci do mobilu ešte. Lebo však šofér má predvídať. Kvôli debilovi cyklistovi, čo šiel na červenú a hral sa na chodca mám rozbitý predok auta, keďže som mal 3 možnosti: 1) dupnúť na brzdu a zraziť ho, 2) stočiť to do protismeru pod kamión z Lidla, 3) stočiť to na chodník, kde nikto nebol a je tak 18cm nad cestou. Výsledok, rozbitý predok, urvané predné nápravy nápravy, auto na totalku, keďže oprava presahuje hodnotu vozidla. Cyklistu zadržal jeden SBS vracajúci sa z roboty. Privolaná policajná hliadka dala cyklostovi 25€ pokutu a ak chcem náhradu škody, prosím, občiansko-právne konanie. Za 10 rokov možno uvidím peniaze. Otcov kolega rozbil firemné auto, lebo v zime za tmy vykračoval chodec po strede cesty medzi medzi Dubovou a Častou. Má to na kamere, chodec pre istotu zdrhol. Pri TPD v Petržalke smere od zjazdu z mosta si to frajer na fulle rozbehol dole a preletel na červenú cez križovatku. Keby to autoškole neskapalo, frajer to narve do boku autoškoly. Dnes ráno si stojím na križovatke Tomášikova - Gagarinova, stáli tam 3 policajné autá a napriek tomu si tam chodci chodili na červenú. Polícia ani prstom nepohla. Ale áno, šofér musí byť ten, kto predvída, ten čo má zodpovednosť, chodec a cyklista môže všetko, aj to čo nemôže a nemá žiadnu zodpovednosť.
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 13:44:51
02
takze MG je down ? skoda
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 13:50:45
00
arrow_leftmilos21 napísal:
A čo je na tom zlé? Ja tiež keď chcem akcerelovať, tak podradím o 2 stupne a točím max vysoké otáčky (samozrejme tým myslím 4tis - max)

V médiách často rezonovalo zníženie MPR v mestách na 30km/h a mimo na 80km/h, a že to budú aj nižšie emisie (teda ak predpokladáme spaľováky). Schválne som si to vyskúšal v meste, ale dá sa tak ísť len 2. prevodovom stupni (aby som mal aspoň 2tis otáčok) a spotreba bude rovnaká alebo vyššia (nižšia určite nie). Moderné autá majú lepšie sprevodovanie? Lebo ak by som chcel ísť tých 30km/h a menej na 3. prevodovom stupni, tak auto je hlboko podotáčkové, dusí sa a ledva reaguje na plyn...


nič na tom nie je vyslovene zle, len mne ako technickému človeku to trhá uši, dávno by som tam s manuálom radil vyšší stupeň... svoje auto točím skoro až po obmedzovač občas, čo je niečo málo po 8t ale rovno tam prásknem vyšší kvalt... tá CVT drží tie maximálne otáčky počas celej akcelerácie
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 13:52:21
00
arrow_leftJano1987 napísal:
To sú nejaké teoretické prepočty všetko. Ja som mal Saxo VTS 1.6 72kW. Pri 135-140 na diaľnici (podľa GPS nejak 128-133km/h) som točil nejak 3800rpm, niečo, z čoho by súčasný moto novinári plakali a vo veľkom kritizovali. Ale pri ustálenej rýchlosti spotreba 6-6,5l. Auto malo dlhodobú spotrebu 6,6l a to som človek z ťažkou nohou, jazdené prevažne v BA a okolí, aj nejaké diaľnici po Európe a vždy som bol jeden z najrýchlejšie akcelerujúcich. Teraz sa hovorí o úspechu, že auto žere 6l.

To Saxo ale malo 900kg, takze ked dnesny jedenastvrttonovy kompakt zerie 6 a jeho crashtest nevyzera ako ten Saxa, a pri tom ma lepsie emisie, ja to za uspech povazujem tiez.
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 14:10:50
02
Izzy68 MG žije, neprežila otcova Toyota Corolla Verso s 2.2 dieslom 130kW, kde sa pred 3 mesiacmi menili vstreky za 700€ + robota, robili sa komplet rozvody, nechal sa ošetriť podvozok proti hrdzaveniu, komplet nové brzdy... Otec do toho dal nejak 1800€. Polovicu peňazí na auto som dal ja, že keď budem potrebovať, môžem si ho požičať, darček k jeho 60tke, keďže už 5 rokov o nej básnil, že ju chce.

Zoidberg ani teraz nie je problém vyrobiť 900kg auto v podobnej veľkosti. Najnovší hybridný Swift s 1.4 váži 1025kg a to je väčší od Saxa. Peugeot 208 s atmo 1.2 váži 980kg, s 1.2 turbom a automatom 1150kg a tiež je väčšie ako spomínané Saxo a o dosť. Sandero s 1.0 turbom a manuálom 1050kg. Ale vďaka pravidlám kvôli emisiám, tak sa to výrobcom neoplatí vyrábať.
Zobraziť komentár 02.03.2023 - 14:27:51
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu
keyboard_arrow_up