Tak napríklad najprestížnejšie značky sveta cyklistiky robia RTM (Resin Transfer Moulding) alebo po slovensky vstrekovanie živice. Ja spolupracujem cez dva roky s firmou TIME, ktorú predstavovať netreba. Cena jednej formy, pre jeden
rám a jednu veľkosť sa pohybuje od 20K eur, vynásob si to veľkosťami od XXS po XL a taktiež tromi-štyrmi modelmi. K tej závratnej sume treba pripočítať cenu stroja na RTM, ďalšie formy na "barany", predstavce, pedále, vidlice...k*revsky drahá technológia, ktorú si môže dovoliť naozaj iba pár výrobcov a preto aj tie
biky stoja, čo stoja - najlacnejší rám (holý, bez nástreku) stojí 3K. Na
biku z TIME nájdeš "made in EU" čo znamená Francúzsko a Slovensko v podstate.
Živicu berú kvalitnú od nás (SikaAxson), podobnú moduláciu od nás berie aj LOOK, či Magura, DT Swiss, Mavic (posledný traja menovaný, iba na malé veci, brzdové páky, korunky vidlíc...). Platíš veľa za technológiu a spracovanie, keby to malo byť ťažšie ako prepregy tak by to asi nik nekúpil, však?
Preto Unno napísal, že "super heavy", lebo je ozaj heavy zohnať prachy na tú technológiu a ešte viac heavy je priznať pred zákazníkom, že na to skrátka nemajú (dúfam, že raz budú mať, v Španielsku mám tiež šikovných kolegov).
U prepregov je to iné - dajú sa kúpiť lacné, drahé, dajú sa urobiť doma "kolene". Nič extra. Potrebuješ akurát mrazničku a autokláv, pri novších nízkoteplotných (do 120°C) ani ten nie.
Keď si to vezmem, kúpiš prepreg z Talianska (tí sú v tom celkom šikovný) alebo lacnejší z východu, rezačkou narežeš potrebné tvary, naukladáš do formy (hliníkovej, nie oceľ ako pri RTM), formu zavrieš, natlačíš vzduch, aby dosadli všetky rohy, hrany, oblúky, vykúriš tomu, nech to zreaguje a hotovo, Potom vyberieš z formy, vytŕčajúce tkaniny orežeš, dáš vypáliť znovu, nech živica dostane mechanické vlastnosti a hurá do lakovania.