Ako obhajoba nevhodného správania sa to dá použiť
Obmedzovanie plynulosti a bezpečnosti premávky je však porušovanie zákona. Ak treba niečo obísť alebo je chvíľu blbý úsek na krajnici, tak sa to dá tolerovať. Ale vôbec nieje bezpečnejšie bicyklovať stredom cestného pruhu len preto že je to pohodlnejšie a v žiadnom prípade to nieje v poriadku.
V kontexte debaty vyššie by ma zaujímalo, že keď ideš autom, tak či v strede svojho jazdného pruhu, alebo čo najbližšie pri jeho okraji (ideálne tesne vedľa čiary)?
Čiže pre cyklistu neplatí žiadna špeciálna povinnosť jazdiť pri pravom okraji vozovky,...
Len cituješ nesprávny paragraf. Je tam aj:
§ 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(1)
Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici.
Uvádzam to len pre úplnosť. Ja sa tiež zvyknem vystrčiť viac doľava, keď cítim, že ma chce niekto predbehnúť príliš natesno (samozrejme primerane okolnostiam). A keď som ešte robil cyklosprievodcu, tak na niektorých úsekoch s vyššou premávkou som jazdil ako posledný viac od okraja vozovky, aby som zväčšil odstup predbiehajúceho auta od klientov predo mňou. Fungovalo to dobre a za tie roky som nikdy nemal žiadnu čo i len trochu kolíznu situáciu.
Jazdenie ďalej od okraja vozovky je v mnohých situáciach (ale nie vždy, napríklad na rýchlych cestách 1. triedy mimo obce nie) určite bezpečnejšie ako jazda pri pravom okraji.
Len cituješ nesprávny paragraf. Je tam aj:
§ 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(1)
Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici.
Uvádzam to len pre úplnosť. Ja sa tiež zvyknem vystrčiť viac doľava, keď cítim, že ma chce niekto predbehnúť príliš natesno (samozrejme primerane okolnostiam). A keď som ešte robil cyklosprievodcu, tak na niektorých úsekoch s vyššou premávkou som jazdil ako posledný viac od okraja vozovky, aby som zväčšil odstup predbiehajúceho auta od klientov. Fungovalo to dobre a za tie roky som nikdy nemal žiadnu čo i len trochu kolíznu situáciu.
Áno, ale v táto konkrétna povinnosť (jazdiť pri pravom okraji vozovky) by platila tak či tak, keďže je uvedená aj v § 9
Myslím že by ste mali skôr myslieť na svoju bezpečnosť. Medzi obcami je povolená rýchlosť 90km/hod. Ak takého cyklistu stretne vodič v strede neprehľadnej zákruty, tak len vyrobí ten cykloš vodičovi auta prúser ... Nerátate totiž že vodič môže byť trochu unavený, alebo ho nasrala manželka a posledné čo potrebuje je mať jeleňa na ceste ...
Myslim, ze v prvom rade by si mal zacat mysliet, lebo toto odcitovane moze napisat len niekto, kto nemysli vobec. Tendencna manipulativna znoska hluposti...
Cize cyklista vyrobi problem vodicovi, ktory nedava pozor? Nie nahodou nepozorny vodic, ktory sa nevenuje riadeniu vozidla, vyrobi problem?
A unaveny vodic na cestach je podla Teba v poriadku? Mas Ty vobec vodicak? Ovladas vobec predpisy?
(2) Vodič nesmie
f) viesť vozidlo, ak jeho schopnosť viesť vozidlo je znížená najmä úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou,
Btw. ked uz nejaky unaveny vodic v neprehladnej zakrute dobehne cyklistu iduceho pri pravom okraji vozovky, tak si ho ani nevsimne a pravdepodobne ho sunda. Ak bude cyklista viac zasahovat do jazdneho pruhu, tak je aspon sanca, ze ho zaregistruje a bude nuteny zabrzdit...
Jasné. Všetci chodíme z prace oddýchnutí a plný sily A to nevravím o ľudoch po nočnej či príslušníkoch zachranných zložiek po nejakej naročnej smene
A potom na druhej strane je tu jeden bezpečný cyklista v strede vozovky s pocitom svojej neomylnosti a dedinskou logikou narobí paseku v premavke.
Ak by dostavali nedisciplinovaní cyklisti trest 20 ran trsteničkou po riti, hneď by sa znormalizovali a radšej by jazdili na krajnici hoci aj po kamienkoch akoby mali potom sedieť na štípajucom zadku …
Čo keby nabuduce vodiči skúsili ísť pred takym cyklistom 25-30km/h aby ich nemohol obehnúť a musel sa vliecť za bezpečne šoferujúcim vodičom auta? Páčilo by sa vám to???? Myslím že by ste hrešili ako pohani … tak to vidím ja.
Však on nemá ani bicykel. On má iba eťepe-bicy. Takí predpisy nemusia ovládať. Stačí iba sledovať kam ich dovedie motor s baterkou. To je všetko čo potrebujú poznať. Potom to tak na cestách, kde jazdia títo e-motorkári aj vypadá.
Čo keby nabuduce vodiči skúsili ísť pred takym cyklistom 25-30km/h aby ich nemohol obehnúť a musel sa vliecť za bezpečne šoferujúcim vodičom auta? Páčilo by sa vám to???? Myslím že by ste hrešili ako pohani … tak to vidím ja.
Bezne sa mi stava, ze v zjazde z mojho "treningoveho" kopca predo mnou ide auto ovela pomalsie, nez by som si to ja pustil na bajku. Idem za nim celu dobu az kym sa mi nezjavi VHODNA a BEZPECNA prilezitost ho obehnut. Ak sa nezjavi, odbzdim si za nim cely zjazd. Rovnaku logiku pouzivam aj za volantom auta.
Jazdi bezpecne, bud ohladuplny voci inym, nerataj kazdu "stratenu" sekundu.
Ježiškove husličky. Takže je najlepšie preniesť zodpovednosť z bezohľadného cyklistu na normálneho vodiča Toto už je iný level argancie... Naviac 100% cyklistov jazdí unavených, vždy na konci výjazdu je cyklista so zníženou schopnosťou reagovania a bojím sa že aj rozmýšlania, zatiaľ čo unavených vodičov jazdí tak 10%. Takže tu nemoralizujte ale zahľadte sa do svojho vnútra a je čas hľadať zodpovednosť niekde tam...
Bubbic, tvoj koment je múdry a naviac bez urážania...máš moje uznanie. Celý čas tu apelujem na vzájomnú kooperáciu a väčšina si tu len obhajuje jazdu po strede cesty ...hmmm
Je to o kus zložitejšie. Bohužiaľ. Niekoľko technických predpisov je tu vo vzájomnom predpoklade.
TP085 sú z roku 2019 a odvtedy neboli aktualizované. Medzitým však bola prijatá nová vyhláška 30/2020 o dopravnom značení, ktorá nielenže zavádza iné číslovanie značiek, ale definuje niektoré nové značky a iné zase ruší a celé je to s cieľom zníženia počtu značiek na cestách. TP085 zatiaľ neboli aktualizované podľa novej vyhlášky.
Naopak, aby to bolo ešte komplikovanejšie, tak v minulom roku 2023 boli prijaté dve nové TP117 a TP118 o používaní dopravného značenia. V týchto TP už nie je označenie cyklopruhu zvislým dopravným značením povinné, resp. je povinné iba vtedy, keď je potrebné povinné použitie cyklopruhu.
Na Vajanského nie je potrebné cyklopruhy určiť ako povinné, pretože sú dizajnované tak, že ich cyklista použije automaticky, žiadny cyklista sa nevydá pruhom pre autá. Preto nie je potrebné určiť tie cyklopruhy ako povinné a teda v zmysle TP117 a TP118 nie je povinné ani zvislé značenie cyklopruhu. Má to ešte tú výhodu, že tie zvislé značky netreba používať pri každej odbočke z Vajanského a tiež pri zmene na ochranný pruh a naspäť.
Projektanti veľmi nadávajú, že ešte nie sú aktualizované TP085, pretože de iure by mali navrhovať aj podľa nich, ale sú v rozpore s novšími TP. Vo väčšine sa však už projektanti a CSO pri návrhu a schvaľovaní dopravného značenia prikláňajú k použitiu TP117/8 (evidentne aj na Vajanského), pretože tie sú nielen novšie, ale aj sú špeciálne a účelovo zostavené pre určovania dopravného značenia, zatiaľ čo TP085 sú viac zamerané na navrhovanie komunikácií ako takých a dopravné značenie je iba jednou ich časťou.
Takže žiaden cyklista nebude jazdiť v pruhu pre autá a pôjde len po cyklopruhu? Na Vajanského? Ešte na teplú jeseň som narazil na dosť fotiek, ako si tam cyklisti veselo jazdili v pruhu pre autá. Sám som to aj niekoľkokrát videl na vlastné oči. A určite som nebol jediný.
K TP085: stále je platná. Sám si napísal, že pokiaľ tam vyslovene nie je závislá značka, tak cyklista nemusí využívať dotyčnú cyklotrasy/chodník, či ako budeš definovať. Lebo zákon mu to neprikazuje. Takže treba aj novelizovať zákon potom. Aj keď sa budeme tváriť, že chýbajúca zvislá značka sa "zabudla", alebo projektant videl do budúcnosti a teda vedel, že ich nebude treba, stále sú tam ďalšie chyby. Takže kto je za to zodpovedný? Kto je projektant? Tam sú elementárne chyby, čo by nespravil ani študent na výške.
a je niekde na cyklopruhu ktory je na vozovke namalovany osadene zvisle dopravne znacenie? ja o takom neviem a logicky mi pride ze to ani nemoze byt lebo zvisle znacenie oznacuje druh komunikacie a nie nejaky namalovany pruh na ceste
Nie. Janko je troll, ktory vsetko videl(vacsinou aj viac krat) a co nevidel, to zazil. Ak nie on, tak jeho bratranca manzelky brat.
Inb4 pre Janka "Ale ved aj Dzuch-ban vyssie pisal..." - precitaj si este raz a skus pochopit dovod preco sa tak stalo.
Ježiškove husličky. Takže je najlepšie preniesť zodpovednosť z bezohľadného cyklistu na normálneho vodiča Toto už je iný level argancie... Naviac 100% cyklistov jazdí unavených, vždy na konci výjazdu je cyklista so zníženou schopnosťou reagovania a bojím sa že aj rozmýšlania, zatiaľ čo unavených vodičov jazdí tak 10%. Takže tu nemoralizujte ale zahľadte sa do svojho vnútra a je čas hľadať zodpovednosť niekde tam...
Bubbic, tvoj koment je múdry a naviac bez urážania...máš moje uznanie. Celý čas tu apelujem na vzájomnú kooperáciu a väčšina si tu len obhajuje jazdu po strede cesty ...hmmm
Lenze... Moj koment v preklade znamenal aj to, ze keby som sa v serpentinach musel vliect v aute za cyklistom 3km, kym by som ho vedel bezpecne obehnut, tak by som sa vliekol a nesiel by som vyskocit z koze a nepisal o tom ako dufam, ze cyklista dostal po hube.
V zjazdoch na bicykli je podla mna celkom normalne ist viac na stred pruhu, lebo potrebujes priestor na chybu.
Cyklista a auto sú velkostne a rýchlostne dve rôzne veci. Zvyčajne by mal pomalší umožniť obiehanie rýchlejšieho a nie ho ešte obmedzovať
A v konečnom dôsledku boli cesty postavené pre autá a cyklisti sú na nej len tolerovaní. Ešte k tomu to cyklisti majú ako koníček či šport takže ich ilúzia rovnocennosti je len prelud.
Cyklista na ceste je ako mamička s kočíkom na cyklochodníku. Nemá tam čo robiť ale vnútorne má pocit že na to má plné právo
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Obmedzovanie plynulosti a bezpečnosti premávky je však porušovanie zákona. Ak treba niečo obísť alebo je chvíľu blbý úsek na krajnici, tak sa to dá tolerovať. Ale vôbec nieje bezpečnejšie bicyklovať stredom cestného pruhu len preto že je to pohodlnejšie a v žiadnom prípade to nieje v poriadku.
V kontexte debaty vyššie by ma zaujímalo, že keď ideš autom, tak či v strede svojho jazdného pruhu, alebo čo najbližšie pri jeho okraji (ideálne tesne vedľa čiary)?
Čiže pre cyklistu neplatí žiadna špeciálna povinnosť jazdiť pri pravom okraji vozovky,...
Len cituješ nesprávny paragraf. Je tam aj:
§ 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(1)
Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici.
Uvádzam to len pre úplnosť. Ja sa tiež zvyknem vystrčiť viac doľava, keď cítim, že ma chce niekto predbehnúť príliš natesno (samozrejme primerane okolnostiam). A keď som ešte robil cyklosprievodcu, tak na niektorých úsekoch s vyššou premávkou som jazdil ako posledný viac od okraja vozovky, aby som zväčšil odstup predbiehajúceho auta od klientov predo mňou. Fungovalo to dobre a za tie roky som nikdy nemal žiadnu čo i len trochu kolíznu situáciu.
Jazdenie ďalej od okraja vozovky je v mnohých situáciach (ale nie vždy, napríklad na rýchlych cestách 1. triedy mimo obce nie) určite bezpečnejšie ako jazda pri pravom okraji.
§ 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(1)
Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici.
Uvádzam to len pre úplnosť. Ja sa tiež zvyknem vystrčiť viac doľava, keď cítim, že ma chce niekto predbehnúť príliš natesno (samozrejme primerane okolnostiam). A keď som ešte robil cyklosprievodcu, tak na niektorých úsekoch s vyššou premávkou som jazdil ako posledný viac od okraja vozovky, aby som zväčšil odstup predbiehajúceho auta od klientov. Fungovalo to dobre a za tie roky som nikdy nemal žiadnu čo i len trochu kolíznu situáciu.
Áno, ale v táto konkrétna povinnosť (jazdiť pri pravom okraji vozovky) by platila tak či tak, keďže je uvedená aj v § 9
Myslim, ze v prvom rade by si mal zacat mysliet, lebo toto odcitovane moze napisat len niekto, kto nemysli vobec. Tendencna manipulativna znoska hluposti...
Cize cyklista vyrobi problem vodicovi, ktory nedava pozor? Nie nahodou nepozorny vodic, ktory sa nevenuje riadeniu vozidla, vyrobi problem?
A unaveny vodic na cestach je podla Teba v poriadku? Mas Ty vobec vodicak? Ovladas vobec predpisy?
(2) Vodič nesmie
f) viesť vozidlo, ak jeho schopnosť viesť vozidlo je znížená najmä úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou,
Btw. ked uz nejaky unaveny vodic v neprehladnej zakrute dobehne cyklistu iduceho pri pravom okraji vozovky, tak si ho ani nevsimne a pravdepodobne ho sunda. Ak bude cyklista viac zasahovat do jazdneho pruhu, tak je aspon sanca, ze ho zaregistruje a bude nuteny zabrzdit...
vodič ma predvídat, povedal by poliš...
A potom na druhej strane je tu jeden bezpečný cyklista v strede vozovky s pocitom svojej neomylnosti a dedinskou logikou narobí paseku v premavke.
Ak by dostavali nedisciplinovaní cyklisti trest 20 ran trsteničkou po riti, hneď by sa znormalizovali a radšej by jazdili na krajnici hoci aj po kamienkoch akoby mali potom sedieť na štípajucom zadku …
Čo keby nabuduce vodiči skúsili ísť pred takym cyklistom 25-30km/h aby ich nemohol obehnúť a musel sa vliecť za bezpečne šoferujúcim vodičom auta? Páčilo by sa vám to???? Myslím že by ste hrešili ako pohani … tak to vidím ja.
Však on nemá ani bicykel. On má iba eťepe-bicy. Takí predpisy nemusia ovládať. Stačí iba sledovať kam ich dovedie motor s baterkou. To je všetko čo potrebujú poznať. Potom to tak na cestách, kde jazdia títo e-motorkári aj vypadá.
A to je problem inych ucastnikov cestnej premavky, ze Ty sadas za volant unaveny? To je len a len Tvoj problem a Ty za to nesies zodpovednost.
Bezne sa mi stava, ze v zjazde z mojho "treningoveho" kopca predo mnou ide auto ovela pomalsie, nez by som si to ja pustil na bajku. Idem za nim celu dobu az kym sa mi nezjavi VHODNA a BEZPECNA prilezitost ho obehnut. Ak sa nezjavi, odbzdim si za nim cely zjazd. Rovnaku logiku pouzivam aj za volantom auta.
Jazdi bezpecne, bud ohladuplny voci inym, nerataj kazdu "stratenu" sekundu.
Bubbic, tvoj koment je múdry a naviac bez urážania...máš moje uznanie. Celý čas tu apelujem na vzájomnú kooperáciu a väčšina si tu len obhajuje jazdu po strede cesty ...hmmm
TP085 sú z roku 2019 a odvtedy neboli aktualizované. Medzitým však bola prijatá nová vyhláška 30/2020 o dopravnom značení, ktorá nielenže zavádza iné číslovanie značiek, ale definuje niektoré nové značky a iné zase ruší a celé je to s cieľom zníženia počtu značiek na cestách. TP085 zatiaľ neboli aktualizované podľa novej vyhlášky.
Naopak, aby to bolo ešte komplikovanejšie, tak v minulom roku 2023 boli prijaté dve nové TP117 a TP118 o používaní dopravného značenia. V týchto TP už nie je označenie cyklopruhu zvislým dopravným značením povinné, resp. je povinné iba vtedy, keď je potrebné povinné použitie cyklopruhu.
Na Vajanského nie je potrebné cyklopruhy určiť ako povinné, pretože sú dizajnované tak, že ich cyklista použije automaticky, žiadny cyklista sa nevydá pruhom pre autá. Preto nie je potrebné určiť tie cyklopruhy ako povinné a teda v zmysle TP117 a TP118 nie je povinné ani zvislé značenie cyklopruhu. Má to ešte tú výhodu, že tie zvislé značky netreba používať pri každej odbočke z Vajanského a tiež pri zmene na ochranný pruh a naspäť.
Projektanti veľmi nadávajú, že ešte nie sú aktualizované TP085, pretože de iure by mali navrhovať aj podľa nich, ale sú v rozpore s novšími TP. Vo väčšine sa však už projektanti a CSO pri návrhu a schvaľovaní dopravného značenia prikláňajú k použitiu TP117/8 (evidentne aj na Vajanského), pretože tie sú nielen novšie, ale aj sú špeciálne a účelovo zostavené pre určovania dopravného značenia, zatiaľ čo TP085 sú viac zamerané na navrhovanie komunikácií ako takých a dopravné značenie je iba jednou ich časťou.
Takže žiaden cyklista nebude jazdiť v pruhu pre autá a pôjde len po cyklopruhu? Na Vajanského? Ešte na teplú jeseň som narazil na dosť fotiek, ako si tam cyklisti veselo jazdili v pruhu pre autá. Sám som to aj niekoľkokrát videl na vlastné oči. A určite som nebol jediný.
K TP085: stále je platná. Sám si napísal, že pokiaľ tam vyslovene nie je závislá značka, tak cyklista nemusí využívať dotyčnú cyklotrasy/chodník, či ako budeš definovať. Lebo zákon mu to neprikazuje. Takže treba aj novelizovať zákon potom. Aj keď sa budeme tváriť, že chýbajúca zvislá značka sa "zabudla", alebo projektant videl do budúcnosti a teda vedel, že ich nebude treba, stále sú tam ďalšie chyby. Takže kto je za to zodpovedný? Kto je projektant? Tam sú elementárne chyby, čo by nespravil ani študent na výške.
Inb4 pre Janka "Ale ved aj Dzuch-ban vyssie pisal..." - precitaj si este raz a skus pochopit dovod preco sa tak stalo.
Bubbic, tvoj koment je múdry a naviac bez urážania...máš moje uznanie. Celý čas tu apelujem na vzájomnú kooperáciu a väčšina si tu len obhajuje jazdu po strede cesty ...hmmm
Lenze... Moj koment v preklade znamenal aj to, ze keby som sa v serpentinach musel vliect v aute za cyklistom 3km, kym by som ho vedel bezpecne obehnut, tak by som sa vliekol a nesiel by som vyskocit z koze a nepisal o tom ako dufam, ze cyklista dostal po hube.
V zjazdoch na bicykli je podla mna celkom normalne ist viac na stred pruhu, lebo potrebujes priestor na chybu.
A v konečnom dôsledku boli cesty postavené pre autá a cyklisti sú na nej len tolerovaní. Ešte k tomu to cyklisti majú ako koníček či šport takže ich ilúzia rovnocennosti je len prelud.
Cyklista na ceste je ako mamička s kočíkom na cyklochodníku. Nemá tam čo robiť ale vnútorne má pocit že na to má plné právo
Takto jazdiaci vodič si v tej zákrute zaslúži napr. traktor.
Kto hľadá, ten nájde. Ani na diaľnici nemajú cyklisti čo robiť a neprejde týždeň, aby aspoň 1 cyklistu na diaľnici nehlásili.