Cinania tie suroviny iba skupili, lebo pozeraju aj do buducna namiesto nasich zapecnikov. Tazia sa ale inde, nie v cine. Europa sa na to vysrala a teraz bude platit. Riesenim ale nie je ostat visiet na snurke od ruskych/arabskych/americkych gati, ale superit aj s tou cinou. A uz vobec nie ostat na desiatky rokov starych technologiach ako nejaka Kuba. Napriklad taky Jaguar uz mal tak zle predaje, ze siel do rebrandingu a v britanii zacne znovu predavat az v 2026, uplne nove ev modely a koncept. Pritom keby to ludia chceli, mohol vo svete veselo predavat, ale nie je komu.
Kvôli emisným limitom sú skoro všetky spracovateľské kapacity surovín do elektromobilov mimo Európy. U batérií má Čína podiel okolo 75 %. Takže veselo páli fosílne palivá a má tak konkurenčnú výhodu. K tomu sú v Číne polovične ceny elektriny než v Európe. Opäť kvôli emisiám.
Takže nechceš visieť na šnúrke od ruských, arabských a amerických gatí, ale Čína ti zjavne nevadí. U fosílnych palív je import do Európy aspoň diverzifikovaný. U elektromobilov má skoro monopol Čína.
K tomu viac projektov na výrobu batérií v Európe zaniká ako vzniká a aj tie ktoré sa plánujú sú väčšinou čínske projekty. To je teda výhra.