2035, 2050 to su roky, z ktorych poniektori dnes omdlievaju. Podla willa je to primalo casu. Za prve, ten cas zalezi iba a len od nasej vole a nasich cinov a nasho bezhlaveho znecistovania. To nie je vycucane z prstu, to je zalozene na kvalifikovanych vypoctoch.
Za druhe, cas sa nepocita odo dnes, ale uz desiatky rokov a niekolko generacii. Teraz zomrel Carter a znovu sa spomina na to, ako predbehol svoju dobu a uz v r. 1979 dal na biely dom 32 solarnych panelov (ohrievali vodu). 1979 to je pred vyse 45 rokmi! V roku 1997 bol prijaty kjotsky protokol. Predpokladam, ze to vacsine skeptikov nehovori ani houno, ale to je len vas problem - uplynulo odvtedy uz vyse 27 rokov!
Takze pokojne si pis ako tie zmeny chcu cas, ale mal by si rovnako napisat, ako sme ten cas presrali a ako len naprazno melieme hubou namiesto realnych cinov. Casu bolo viac nez dost, ale nevyuzili sme ho a teraz uz je ten zostavajuci pevne dany...
A potom su aj krajiny, ktore si skratka vytycia jasne ciele a tie aj dosahuju, ako napriklad:
Plne elektrické autá vlani v Nórsku tvorili takmer 89 percent novo predaných automobilov, v predchádzajúcom roku to bolo 82,4 percenta. Vplyv majú daňové úľavy a ďalšie stimuly. Nórsko je zároveň popredným európskym ťažiarom ropy.
Najpredávanejšími značkami boli Tesla, Volkswagen a Toyota, čínske elektromobily mali podľa nórskej cestnej federácie OFV na celkovom predaji nových áut podiel takmer desať percent.
„Nórsko bude prvou krajinou na svete, ktorá z trhu s novými automobilmi do značnej miery vymaže vozidlá s benzínovým a naftovým motorom,“ uviedla šéfka nórskeho zväzu elektromobilov Christina Buová.
Kontext:
Nórsko majiteľov áut so spaľovacím motorom trestá vysokými daňami, zatiaľ čo elektromobily oslobodzuje od dovoznej dane a od DPH, aby ich zatraktívnilo, aj keď niektoré poplatky zaviedlo v roku 2023 znovu.
Táto politika je dlhodobo konzistentná a držia sa jej vlády rôznych politických zameraní, upozornili odborníci. Elektromobilite pomáha aj skutočnosť, že Nórsko nemá vplyvnú automobilovú loby.
Na nórskych cestách vlani jazdilo viac čisto elektrických áut ako vozidiel s benzínovým motorom. O „spaľováky“ majú záujem autopožičovne, pretože mnoho turistov elektromobily nepozná. (čtk, reuters)
A nie, nie je to len o peniazoch. Take estonsko nie je lidrom v digitalizacii kvoli peniazom, ale preto, ze sa tak rozhodli a makali. My teraz ideme hrdo zavadzat digitalne doklady, ktore este aj tazko skusana ukrajina mala uz pred 5 rokmi.
Ale poniektori tu budu este 20 rokov hovorit, ze si vsetko potrebujeme este trochu rozmysliet, lebo je to nebezpecne "tak narychlo" zliezt zo stromov...